Vape

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Mange tak for dit brev! Jeg er glad for du har fundet vej til BørneTelefonens brevkasse med dine tanker, og jeg skal gøre mit bedste for at svare dig.

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg med det samme, at du er en meget omsorgsfuld veninde over for A, når du beskriver at du er bange for at hun vil vape igen. Samtidig kan jeg godt forstå, at du er nervøs for at virke “kedelig”, hvis du siger til hende at det er en dum idé.

Jeg tænker at det bedste du kan gøre, hvis A begynder at snakke om vape igen, er, at du forholder dig til dig selv. Med det mener jeg, at du kan sige: “Jeg synes ikke det er en god idé, og jeg bliver bekymret for dig, når du gør det” eller “Jeg har ikke selv lyst til at prøve det, for jeg bryder mig ikke om det”.

På den måde viser du, at du både har omsorg for A, samt en personlig holdning til at vape, og at du tør være ærlig omkring den. Det kræver en masse mod og styrke, når man på den ene side kan se, at ens veninde gør noget, som måske ikke er så smart, men ikke rigtig ved, hvordan man skal få det sagt. Men når du skriver at A er en sød veninde, som du går rigtig meget sammen med, så tænker jeg at den styrke og det mod kan du sagtens vise over for hende.

Jeg kan selvfølgelig ikke svare dig på, om A vil prøve vape igen, også selvom du udtrykker din mening og holdning til det. Men i og med at hun er din gode veninde, så tænker jeg at jeres venskab betyder meget for hende, også selvom hun måske vil synes din mening om at vape virker “kedelig”.

Så jeg tænker: hold fast i din holdning og mening – den er nemlig hverken forkert eller kedelig! Den er modig og omsorgsfuld og viser, at du gerne vil A noget godt.

Hvis det er er noget du er i tvivl om, er du altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg ønsker dig alt det bedste!

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.