Brev
Jeg sover ikke.
Jeg er en teenager. Der ikke kan finde ud af at sove længe.
Jeg Kan kun sove til kl 8 så vågner jeg. Jeg har mørklægnings gardiner og sover alligevel ikke.
Jeg har prøvet at gå tidligere i seng men jeg sover udanset hvad aldrig længere end til halv 9 senest!
Jeg er udmattet, træt og vil ikke noget når jeg så alligevel vågner og skal i skole.
Jeg kan ikke klare en eneste skoledag og ligefør brød jeg nærmest ud i gråd fordi jeg er så udmattet.
Jeg går i 7 klasse og burde sove for meget men jeg sover aldrig mere end 7 timer.. jeg kan ikke falde i søvn og kan ikke stå op…
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Ville tage sove piller men er bange for at sluge piller!!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Tak for dit brev. Det lyder til, at det med at sove nok og at falde i søvn, er noget som fylder en del for dig. Ikke at få nok søvn kan fylde utrolig meget, fordi det er noget der påvirker en hele dagen, hvor man kan blive frustreret, irriteret og mangle overskud. Det er forståeligt, at du synes, det er irriterende og jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad der kan gøres.
For nogen kan det være en hjælp at dyrke sport i løbet af dagen for at få brugt ens krop og hvor man kan komme ud med ens tanker. Det kan gøre, at kroppen er mere træt om aftenen og vil derfor måske være en hjælp for dig? Går du mon til noget sport eller er der noget du synes kunne være sjovt at lave? Det kan også være at cykle eller gå en tur, hvor man er udendørs.
Gad vide, om der er nogle specifikke tanker, som ”kører rundt” når du skal til at sove? Det kan sommetider være med til, at man ikke kan falde i søvn. Det kan derfor være, at det er en hjælp for dig, hvis du på forhånd har tænkt over nogle gode ting, som du kan tænke på, når du skal til at sove. Det kan for eksempel være noget du glæder dig til at skulle i sommerferien eller noget helt andet. Det kan nemlig være sådan, at man kører sig selv op, når man gerne vil falde hurtigt i søvn. Det kan være tanker som hvad nu hvis jeg ikke kan falde i søvn eller nu er der gået over en halv time og jeg er stadig ikke faldet i søvn, jeg falder aldrig i søvn. Gad vide, om du har tænkt sådan eller helt anderledes?  Hvis du har sådan nogle tanker, kan det være en hjælp at have andre tanker klar, hvor du fokuserer på gode ting. Så vil din krop slappe mere af og der er derfor større sandsynlighed for, at du falder hurtigere i søvn. Hvad tænker du om det?
Tankerne kan også omhandle andre ting, for eksempel noget der gør en ked af det eller vred. Hvis du har det på den måde, kan det være en hjælp at få talt med andre om det, for eksempel dine forældre eller andre, som du er tæt på. Det kan hjælpe at have en bog eller noget papir liggende ved sengen og skrive tankerne ned, hvis du ikke kan slippe dem. Reglen kan være, når du har slukket lyset og sørget for, at der er mørkt i dit værelse, fx med mørklægningsgardiner, så må du ikke tænde lyset, når du skriver dine tanker ned. Du skal skrive dem i mørke og stole på, at du kan læse dem i morgen, når du er færdig med at sove. På den måde kan du parkere dine tanker uden at være urolig for, at du ikke kan huske dem, når du vågner. Jeg gætter på, at du vil opleve, når du vågner, at alle tankerne ikke er helt så vigtige om morgenen som da du skulle finde roen om aftenen. Og de tanker der stadig er vigtige, kan du tage fat på og gøre noget ved, frisk og udhvilet.
Det er en god idé, at du giver dig god tid til at finde roen inden du lægger dig i din seng. At du har nogle rutiner, der gør at du bliver mere rolig og har tid til det. Det kan fx være at snakke dagen igennem med dine forældre og de tanker, der fylder her, slukke ned for mobil, facebook, insta osv., lade mobilen, computeren, tablet ligge i køkkenet - så de ikke forstyrre din ro. Tag et varmt bad, tage nattøj på, læse i en god bog, lytte til stille musik, tømme hovedet for tanker fx ved at snakke med dine forældre eller skrive dem ned i bogen og i det hele taget tage tempoet helt ned i gear. Måske skal du bruge en time til at finde ro, inden du lægger dig i sengen. Det kan også hjælpe at lytte til stille musik, hvor der en der guider dig til at slappe af i kroppen og mærke kroppen blive afslappet og træt. Det kan være en cd, man køber eller også finder noget på youtube eller de andre musikudbydere. Har du mon mod på at afprøve det, jeg foreslår? Jeg ved, det kan hjælpe, både børn og voksne.
At du vågner senest klokken 8.30 kan også skyldes, at din krop har vænnet sig til at den døgnrytme. Nogen vågner også fordi, der er andre i huset der støjer eller at dagslyset skinner igennem gardinerne. Hvis du gerne vil sove længere i weekenden kan en hjælp, muligvis være, at du bliver liggende i sengen, når du vågner om morgenen, hvor du bare slapper af. Det kan være, at du læser i noget eller laver noget andet. Det kan måske få din krop til at slappe mere af, så du kan ændre vanen i weekenden og få sovet igennem.
Du skriver, at du overvejer sovepiller. Det er ikke sundt for kroppen at tage sovepiller og der kan være flere bivirkninger. Derfor tænker jeg, at du skal finde andre måder at ændre søvnvanerne. Du kan tale med dine forældre om dit problem og hvor meget det går dig på. Det kan være, at de har gode råd og I kan tale om, hvad der kan gøres. Du kan for eksempel kontakte egen læge eller sundhedsplejersken på skolen. De kender til søvnproblemer og vil kunne hjælpe dig med, hvilke muligheder der er. Det er noget du kan tale med dine forældre om. Hvordan vil det være for dig? Ellers kan du selv tage kontakt til din læge eller sundhedsplejersken (efter sommerferien) på skolen.
Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym.
Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med søvnvanerne. At have svært ved at falde i søvn er noget, som mange oplever i perioder. Det kan være så irriterende og hænge sammen med mange forskellige ting. Det er godt, at du har skrevet herind om det.
Mange hilsner og god sommer
fra BørneTelefonen.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.