Jeg har været så dum!

Hej..

Jeg har virkelig dummet mig.

Jeg stjal (noget så dumt) som en yoghurt idag, fordi jeg ikke havde penge nok med.. Da jeg skulle til at betale for en anden ting ved kassen, var der en medarbejder, som spurgte hvad jeg havde i tasken…

Jeg benægtede alt og da han spurgte om han måtte se min taske sagde jeg nej.

Han sagde at jeg skulle vente, fordi han ville se overvågningen. Jeg sagde at det gad jeg ikke, og skyndte mig hjem.

Det kommer helt 100% sikkert ALDRIG til at ske igen!!

Men. Kan han se mig?

og melde mig til politiet?

Og kommer jeg til at hænge i butikken??

Åh Gud hvor var det åndssvagt!

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 18 år,

Mange tak for dit brev og din tillid.

Det lyder som om det var en rigtig ubehagelig oplevelse for dig, og at du fortryder dit øjebliks svaghed om og om igen.

Du spørger om forretningen kan se dig tage yoghurten på overvågningsbåndet? Det er ikke til at sige. Kameraerne sidder oftest placeret strategisk rundt om i forretningen, så muligheden er tilstede, at de kan se du tog yoghurten, men selvfølgelig vil der være blinde vinkler, og der kan være ting der har skygget for optagelserne. Billedkvaliteten kan også være så dårlig, at man ikke kan se dig tydeligt nok, til at sikre en identifikation.

Du spørger også, om forretningen kan melde dig til politiet? I princippet kræver det, at de ved hvem du er og kan bevise at du har taget noget uden at betale. Det lyder ikke som om du har oplyst dit navn og adresse, så med mindre det er sket i en forretning hvor de kender dig, bliver det svært for dem at finde frem til dig. De skal også kunne bevise, at du har taget noget med ud af forretningen uden at betale.

Til sidst spørger du, om forretningen kan hænge et billede fra overvågningskameraet op af dig? Det må de ikke, så det behøver du ikke være bange for sker. Men hvis de kender dig, vil de nok være ekstra opmærksomme, hvis du kommer i forretningen igen.

Alt i alt lyder det som om du slipper med skrækken.

Og måske er det – trods alt – en oplevelse der har lært dig noget vigtigt om dig selv: Du vil IKKE risikere at få en plettet straffesttest, og du vil ikke risikere at sætte dig selv i samme ubehagelige situation en anden gang.

Heller ikke selvom det måske føles ”let” lige at stikke en yoghurt i tasken. For butikker er trætte af butikstyverier, der koster dem mange, mange penge hvert år. Og derfor tøver de heller ikke med at anmelde det til politiet. Uanset hvor lille et beløb der er blevet stjålet for.

Jeg håber  du ”kun” skal leve med din egen følelse af at have dummet dig, og er glad for du havde tillid til os og skrev.

Alt vel til dig fremover.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.