Brev
Jeg er tom og har ikke styr på det…
Kære Børnetelefonen
Jeg er en pige på 16 år og lige nu sker der rigtig mange ting og jeg føler at alt tid passere mig mens jeg bare bliver siddende.
Jeg er bange for at blive ældre fordi jeg så simpelt er bange for at blive voksen. Nu er jeg jo myndig om 2 år og jeg føler det går så stærkt og at jeg ikke har udnyttet min tid som barn/ung. Jeg er også så usikker på hvad jeg vil i fremtiden, både angående uddannelse og job.
Jeg føler jeg sidder fast og jeg kan ikke komme væk, jeg kan ikke slippe ud af den her hverdag og det trist.
Jeg er også bange for at jeg ikke passer ind, nogen gange er jeg social, og så snaksaglig både med folk jeg kender og som jeg lige har mødt og så pludselig bliver jeg så introvert og kan bare ikke få mig selv til at snakke med folk fordi jeg er bange for at sige noget forkert, tror jeg.
min mor er btw også syg og skal begynde i dialyse her om en uges tid, udover flytter min søster her om et par måneder. Jeg føler hun har styr på alt men jeg ved intet.
Det gør mig så ked af det at jeg ikke ved hvad jeg vil eller hvad jeg skal gøre. Jeg ved ikke hvad jeg er passioneret omkring, hvad der interessere mig, jeg føler mig så tom. gud jeg er tom og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg føler jeg skriger under vand, der hvor ingen kan høre mig. pleas hjælp mig.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan se, at du føler dig utilpas i dit liv, der hvor du er lige nu. Jeg tror, at alle mennesker kender til, at man ikke føler, at man er det rigtige sted eller har gjort de ting, man gerne ville gøre.
Det kan føles som om, at ens liv forsvinder lidt mellem fingrene på en ligesom fint sand. Jeg vil gerne give dig et par råd med på vejen.
Du føler, at du ikke har udnyttet din tid som barn/ung og også er usikker på, hvad du vil i fremtiden. Jeg tror, at rigtig mange unge mennesker kender den følelse.
I dag kan det føles som om, at der er et ret stort pres på én for, at man skal vide, hvad man vil, hvornår man vil hvad, og hvordan man vil det. Derfor bruger man også meget tid i skolen på at tale om, hvad man kan og vil.
Jeg ved, at rigtig mange unge føler sig enormt pressede over det. Det betyder nemlig, at man bruger meget af sin barndom og sin tidlige ungdom på at tænke over og snakke om, hvilke muligheder man har efter skolen, og hvad man vil bruge de muligheder til.
Det betyder også, at hvis man så ikke har fundet ud af det, når skolen nærmer sig sin afslutning, så kan man komme til at føle, at man er håbløst bagud. Giver det mon mening for dig?
Jeg får lyst til at sige til dig, at selvom man bliver 18 år, så er man stadig ung i mange år endnu. De fleste definerer “unge” helt op til 29 år. Det siger jeg blot for at forsikre dig om, at der er masser tid endnu til at nå de ting, du gerne vil.
Jeg synes faktisk, at det er enormt flot, at du tænker over de her ting og kan sætte ord på, hvilken følelse det giver dig. Jeg ved, at du slet ikke er alene om de tanker og følelser. Derfor tænker jeg også på, om du mon har en lærer, en studievejleder eller en ven/veninde, som du kan dele de her tanker med?
På den måde kan du måske få lidt mere ro på og samtidig finde støtte i, at man ikke skal være helt på plads, når man er 16 år. Det kan være, at du sammen med en eller flere andre kan snakke om, hvordan du/I kan finde ro i at være på vej mod 18 år og stadig ikke have styr på det hele.
Der kan nå at ske meget på to år. Bare tænk på tiden fra du var 14 og til nu, hvor du er 16 år. Jeg vil gætte på, at det føles som om, at der er sket en del. Giver det måske mening for dig?
Du skriver, at du er bange for, at du ikke passer ind, fordi du nogle gange er ekstrovert og andre gange mere introvert. Det tænker jeg er meget normalt. Jeg tror, at de fleste har tidspunkter, hvor de er lidt mere sociale og omvendt. Måske kan du snakke med din søster om det?
Måske kan du fortælle hende, at det virker som om, at hun har styr på alting, og du er bange for, at du ikke har styr på noget som helst. Det kan være, at hun kan fortælle dig om, hvordan hendes egen følelse er omkring hende selv, og hvordan hun selv følte, da hun var 16 år. Er det mon en mulighed for dig?
Du kunne jo vise hende dit fine brev til mig – og mit svar til dig?
Sommetider virker andre som om, at de har vildt styr på det, men når man så snakker med dem om det, så har de fuldstændig de samme følelser, som man selv har. Så er de i virkeligheden ligeså usikre som en selv. Giver det måske mening for dig?
Til sidst skriver du, at din mor er syg og skal begynde i dialyse om en uges tid. Det kan jeg godt forstå, hvis det også fylder for dig og gør dig ked af det. Det er altid skræmmende og trist, når ens forældre bliver syge. Derfor tænker også på, om du mon kender hjemmesiden ‘Når far og mor bliver syg’?
Det er en hjemmeside for børn, hvis forældre er syge. Du kan høre andre børn fortælle deres historier, selv fortælle din historie og få tips og tricks til, når det hele er lidt svært. Du kan finde hjemmesiden her.
Du har været virkelig god til at fortælle os om din situation. Jeg tænker, at du skal bruge den styrke til at snakke med flere om dine gode tanker. På den måde kan du måske finde mere ro i, at der er flere, der har det ligesom dig.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste tanker og ønsker
BørneTelefonen