Brev
jeg er en tyv
kære børnetelefonen.
jeg er 15 år og jeg har ikke andre at tale med det her om, så jeg tænkte at jeg ville skrive til jer i håb om at jeg kan få det lidt bedre.
i noget tid har jeg gjort noget meget dumt.
jeg har stjålet fra forskellige butikker. det gik godt i starten og jeg blev ikke opdaget, men i dag dummede jeg mig. jeg havde taget nogle ting fra den her butik, og da jeg er ved at forlade stedet, kommer der en mand op til mig. han siger at han er butiksdetektiv og at han godt vil have at jeg kommer med ham, så det gjorde jeg.
han tager mig med ud til et baglokale og vil så have at jeg tømmer mine lommer. jeg havde taget rigtig mange ting(ja, jeg er dum) og han tilkalder så politiet. da politiet kommer ringer de til mine forældre, og de bliver virkelig sure på mig. de får en bøde på 3000 kroner
. jeg har det sygt dårligt med det nu og mine forældre er mega skuffede på mig.
fordi jeg er 15, blev det skrevet på min straffeattest, og det kommer til at stå der i 10 år. jeg har læst at det ikke burde stå der i så lang tid, men af en eller anden grund kommer det først af min straffeattest når jeg bliver 25, hvilket er sygt nederen. jeg er så bekymret. hvordan skal jeg få et job nu?
jeg kommer til at få et dårligt liv nu bare fordi jeg netop skulle være så dum at stjæle. kan i give mig nogle gode råd og måske nogle flere informationer? hvad skal jeg nu gøre? kan jeg på nogen måde rede mig selv ud af denne situation?
kh- en dum 15 årig:(
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige dreng
Man kan ikke lave om på det der er sket, men kun lære af det og se fremad. Nu gælder det om at slå koldt vand i blodet, så man ikke går i panik over de konsekvenser tyveriet kan have.
Der findes noget der hedder en ”privat straffeattest” og en ”offentlig straffeattest”. Det er to forskellige steder hvor der bliver registreret, hvis man for eksempel bliver taget for at have begået butikstyveri. Den private straffeattest bliver tjekket, hvis man for eksempel skal have job i en børnehave eller i en dagligvarebutik.
Den offentlige straffeattest bliver tjekket af offentlige myndigheder, som for eksempel hvis man søger job i politiet. Der er forskel på de to straffeattester, og hvor lang tid at noget bliver registreret i dem. Der er også forskel på hvor gammel man er når det er sket, i forhold til hvad der bliver registreret.
I hver kommune findes der det der hedder en ”SSP-vejleder”. Det er nogle mennesker der arbejder for at sikre at børn og unge trives i et godt miljø, og at de undgår kriminalitet. De har rigtig godt styr på hvilke konsekvenser der er, hvis man får en plet på straffeattesten.
For at blive helt klar på hvilke konsekvenser der kan være til det der er sket for dig, vil jeg anbefale at du sammen med dine forældre kontakter SSP-vejlederen. Man kan finde kontaktinformationer på din kommunes hjemmeside. SSP-vejlederen kan hjælpe dig med at fortælle hvad det betyder for dig, give dig gode råd, og anbefale ting I kan gøre.
Du kan også bruge din lærer til at skaffe dig konktakt til din SSP-vejleder (og du behøver ikke fortælle din lærer om, hvad I skal tale om)
Jeg håber mit brev giver mening, og det giver dig lidt ro på. Dit liv er ikke ødelagt af at du har en plet på straffeattesten. Du må bare se fremad, og tænke over hvad der er sket. Det er noget der er sket for mange andre unge, og det er altså ikke noget der ødelægger ens liv eller fremtid.
Hvis du har brug for det, og har mod på det er du også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 – så vil vi rigtig gerne snakke med dig!
Det er vigtigt at dine forældre forstår, at de har en dreng, der viser ansvar for sine fejl. Du har jo helt sikkert lært at denne situation, der nu piner dig. Ellers ville du slet ikke have skrevet herind og spurgt om råd til at få det bedre.
Vi vil også gerne tale med dine forældre, hvis de skulle have lyst til det. De kan ringe på forældretelefonen: 35 55 55 57. Vi her på BørneTelefonen kan tale med dem om, hvordan de bedst bakker op om dig i denne situation.
De bedste hilsener
BørneTelefonen