Brev
Indberetning til kommunen
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 16 år, og får ca. 2 år siden modtog min mor og jeg et brev om, at der var blevet indberettet til kommunen at jeg havde været ked af det, og at vi derfor skulle til samtale nede på rådhuset.
Til samtalen var jeg alene inde og snakke med en dame, hun viste mig den indeberetning de havde modtaget. Min mor fik en kopi af indberetningen.
Mit spørgsmål er så, om i tror det er muligt at jeg også kan få en kopi af indberetningen?
Jeg har ikke lyst til at spørge min mor.
Hvis jeg skal have den nede på kommunen/rådhuset, skal det helst være sådan at de ikke gør mere ved “sagen”.
Knus
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Jeg kan forstå, at indberetningen stadig fylder for dig her 2 år efter - og du spørger til dine muligheder for at få en kopi af den.
Når man er over 12 år, så har man mulighed for at få det, som man kalder aktindsigt. Det betyder, at du har ret til at se, hvilke oplysninger der er om dig i kommunen.
Du nævner, at du ikke ønsker, at kommunen skal gøre mere ved sagen, hvis du beder om at få en kopi af indberetningen. Jeg forstår dit brev sådan, at kommunen ikke gjorde mere ved sagen for to år siden efter de havde talt med dig. Er det mon rigtig?
Når en kommune modtager en indberetning (underretning) omkring et barn, så skal kommunen undersøge om der er grund til at tro, at barnet har brug for støtte og hjælp. For at finde ud af det, så skal kommunen f.eks. tale med barnet og forældrene, ligesom de gjorde i dit tilfælde. Eftersom kommunen ikke gjorde mere dengang, så betyder det nok, at de vurderede, at der ikke var grund til at gå videre med sagen. Derfor tænker jeg, at de heller ikke vil gøre det nu, hvis du beder om at få en kopi af underretningen.
Faktisk, så kan det være helt naturligt, at børn og unge kan have brug for at se nogle af de oplysninger, som der har været i kommunen om dem, for bedre at forstå, hvad det har været for en situation, som de har været i engang.
Du kan godt selv tage kontakt til kommunen og bede om at få en kopi. En god ide kan være at gøre dette skriftligt.
Vi kan her i Børns Vilkår også hjælpe dig med at kontakte kommunen og bede om aktindsigt, hvis du har brug for det. Hvis du ønsker det, så kan du ringe til vores Børnebisidderafdeling på 35 55 55 59 og bede dem om at hjælpe dig. Det vil de meget gerne.
De bedste hilsner
BørneTelefonen