Brev
Importering af Vape/E-cigaret
Hej,
Så jeg har gået og tænkt på at købe mig en vape, men problemet er at jeg ikke ved om det er lovligt at købe en vape over internettet som så bliver sendt fra Kina. Så f.eks. hvis pakken bliver stoppet i tolden får jeg så ballade?
Mange tak, Malthe
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Malthe
Når man køber varer fra lande uden for EU, så skal man betale told og dansk moms. Derfor kan du nok godt regne med, at der kommer et ekstra “gebyr”, hvis du køber en vape fra Kina – hvor meget du skal betale, ved jeg ikke.
Fordi du ikke er ældre, ville jeg bestemt ikke handle på nettet uden hjælp fra en voksen. Der findes mange svindelsider, der kun er ude på at snyde folk – og derudover er der en helt anden lovgivning i Kina, der gør, at du ikke kan vide, hvordan varen er lavet. Du kan derfor risikere, at den fx indeholder stoffer, der ikke er lovlige i EU og Danmark og måske farlige.
Jeg kan ikke lade vær med at tænke på, hvorfor du så gerne vil købe en vape? Måske ved du det allerede, men Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke ryger e-cigaretter, fordi man faktisk ikke ved, om det er farligt, og hvis man først begynder, er der desværre en risiko for, at man ikke stopper igen. Så måske er det værd at overveje igen?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at kontakte os igen på 11611, hvis du har brug for det.
Mange hilsner
BørneTelefonen