Brev
Hvad er der galt med mig?
Hej.
Jeg er en pige på 14 år, som ikke har det særlig godt for tiden…
Jeg har meget svært ved at sove om natten, da jeg har SÅ mange tanker kørende rundt oppe i mit hoved… Jeg har så meget uro i kroppen, og har tit svært med at koncentrerer mig, og holde fokus i længere tid. Jeg har også næsten hver dag kvalme og ingen lyst til noget som helt… Jeg har dog en lillebror, som heller ikke har de tror godt, og jeg må aldrig være alene når jeg er hjemme pga. Ham. Han larmer EKSTREMT meget og fylder helt sindsygt meget og har gjort det hele sit liv. Det skal lige siges, at han for hjælp udefra. Alt der her er kommet indenfor de sidste 6 ugers tid…. Jeg begynder at trække mig lidt fra mine veninder, da de ikke forstår, hvordan jeg har det, der er dog én, som faktisk forstår, hvordan jeg har det, vi har været sammen et par gange og har kendt hinanden de sidste par år. Hun er 19, så jeg føler ikke rigtigt, at jeg kan snakke med hende om dette, da jeg helst ikke ville have at hun skal gå og bekymrer sig om mig, for hun er selv en person, som har haft en lidt hård barndom, og bekymrer sig meget om andre mennesker.
Hvad er der galt med mig? Jeg føler mig helt tom og har det virkelig dårligt….
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Det allerførste jeg får lyst til, at fortælle dig er, at der ikke er noget galt med dig. Jeg har snakket med rigtig mange andre unge, der har tanker og følelser, som minder om dine. Det betyder dog ikke, at det er mindre hårdt. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet et brev ind til BørneTelefonen. Jeg vil hjælpe dig, det allerbedste jeg kan.
Når du fortæller, at du har så mange tanker, at du ikke får sovet, så kan jeg godt forstå, at du også har svært ved, at holde fokus og få spist. Når man ikke får sovet, kan det give en helt kvalmende følelse. Men kroppen, hjernen og øjnene har brug for søvn. Det er så vigtigt, at man får slappet af og kommer får ladet op igen. Helt ligesom et batteri. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort.
Jeg bliver nysgerrig på, hvilke tanker du ligger og gør dig? Og er der mon sket noget særligt de sidste seks uger?
Er det nogle tanker, du kan få sat ord på og få skrevet ned, så kan det være det kan give hjernen lidt mere plads til at slappe af. En idé kunne være, at tage en æske og skrive dine tanker ned på et stykke papir, som du så putter ned i æsken. Så behøver du ikke tænke på dem mere, men kan selv vælge, hvornår du vil tage dem op og bruge energi på det.
Det allervigtigste er dog, at du får fortalt en voksen om, hvordan du har det. Du kan og skal ikke gå med alle de mange tanker alene. Du fortæller mig også, at din lillebror fylder rigtig meget. Føler du mon, at dine forældre lytter og husker dig? Ved de hvordan du har det? Hvis ikke, vil du så kunne fortælle dem det? Du kan jo vise dem brevet du har skrevet ind til BørneTelefonen. Samtidigt kan du også vise det svar vi har skrevet. Det kan være en god måde at åbne en svær samtale på.
Hvis ikke du er tryg ved, at dine forældre skal vide det, er der så en anden voksen du kan fortælle det til? En lærer henne fra skolen, som du er særligt glad for og som du ved, vil lytte til dig? Det kan også være en moster eller en onkel du kunne tænke dig, at snakke med?
Du fortæller mig at du har en rigtig god veninde, som er lidt ældre end dig. I brevet hører jeg dig sige, at du er bange for, at snakke med hende om det, fordi hun har meget at tænke på selv og du ikke vil have at hun bekymrer sig om dig. Du virker til at være en rigtig god veninde. Det er meget betænksomt af dig at tænke på hende. Men det gode ved veninder er, at man kan bruge dem til at snakke med. Det kan være hun faktisk godt kan forstå dig og hvordan du har det, måske det kunne være rigtig rart, at åbne lidt op om det?
Jeg får også lyst til at fortælle dig om HeadSpace.
Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud (telefon, mail, sms, chat og ansigt-til-ansigt) til dig, der er mellem 12-25 år. Ingen problemer er for store eller små. Der er ingen ventetid, og du kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi det nærmeste Headspace og få en samtale.
Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111 – her sidder en masse søde voksne, der altid er klar på at lytte og give flere gode råd.
Jeg håber du kan bruge den betænksomhed du har overfor dine veninde, til at passe på dig selv på samme måde. Dvs. at få fundet modet til at fortælle din mor om dine behov, og at du også har brug for hende. Hvis det er sådan du har det. Eller få talt med din veninde om, hvad det er for tanker, som fylder i dit hoved – især om natten. Den bedste medicin mod tankemylder og følelsen er tomhed, er at få sagt det højt.
De bedste og kærligste hilsner, BørneTelefonen.