Hjemvé

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er rigtig ubehageligt med den hjemve, og at tanken om, hvordan det skal gå på hytteturen plager dig.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det både er hjemveen og nervøsiteten for, at den kommer, der plager dig. Så på den måde bliver det dobbelt plagsomt for dig.
Din familie har ret i, at du skal prøve at kaste dig ud i det, for når man slås med hjemve og nervøsitet for at den opstår, kan det være en god idé at prøve at overvinde sig selv.

Men det er jo let at sige, og svært at gøre.
Når du nu ikke engang tør sove hos din bedste veninde, gætter jeg på, at det mere er nervøsiteten ved tanken om hjemveen, der holder dig hjemme og ikke så meget hjemveen i sig selv. Mon du kan genkende det?

Du fortæller, at du og din veninde har lagt alle mulige planer for hytteturen, og det har I nok haft det rigtig sjovt med. Men mon du har fortalt din veninde om nervøsiteten?

Du skriver, at du har snakket meget med din familie om det, og det er godt. Men din familie skal jo ikke med på turen, så jeg tænker, at du skal fortælle nogle af dem, der skal med om nervøsiteten og bange tanker. Hvis det er en hemmelighed for de andre, og kun du ved det, er der nemlig større sandsynlighed for, at det bliver svært for dig.

Så jeg vil virkelig opfordre dig til at være åben om dine tanker og din nervøsitet for hjemveen. Hvis du er åben om det, vil nervøsiteten nok blive meget mindre, fordi du ikke er alene med den

Jeg vil forslå, at du, og måske dine forældre, fortæller din lærer om det, og at du snakker med dem, du skal sove sammen med og fortæller dem om din nervøsitet for hjemve. Du er jo eksperten, der kender din hjemve, og du ved sikkert, i hvilke situationer, det kan blive svært for dig.

Det kunne  være rart for dig, hvis I kan lave en plan for, hvordan de andre kan hjælpe dig, hvis du får problemer. Det kan være godt at vide hvornår hjemveen før er dukket op, og hvad der er hjælpsomt når hjemveen dukker op.

Hvad vil være bedst for dig at gøre, hvad kan de andre hjælpe med. Kan det være at synge, gå en tur, blive holdt i hånden når du skal sove? Nogen gange kan det hjælpe at lytte til afslappende musik, når man skal sove. Hvis du har en mobil, ipod eller andet, så kan du lytte til musik der beroliger dig, så du kan falde i søvn. Det kan være, at du har andre idéer til, hvad der kan hjælpe – måske har din veninder også idéer. De fleste har jo prøvet at have hjemve.

Måske tænker du, at det er flovt at have hjemve, når du er 14 år, og derfor har du mest lyst til at skjule det.  Men jeg vil opfordre dig til at prøve at vende flovheden til stolthed. Du kan nemlig være rigtig stolt af dig selv, hvis du er åben omkring, hvordan du har det, for det er vejen til, at du hjælper dig selv.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.