Brev
Føler at jeg svigter ham
Hej jeg er en pige på 14 år som i det seneste halve år har spillet håndbold på højt niveau. Jeg har elsket at det var på et højere niveau, men på det sidste har jeg ikke følt at jeg ville det mere.Jeg føler at jeg mangler tid til mine venner og familie. Så jeg besluttede mig for at sige til min familie at jeg ikke var så sikker på at jeg ville spille der mere.
Begge mine forældre tog det fint og sagde at jeg ikke skulle gøre det vis det stressede mig. Men alligevel føler jeg at jeg skuffer min far. Han elsker håndbold og syntes at jeg var så sej at jeg ville spille på et højere niveau.
Så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Skal jeg blive eller skal jeg stoppe.(jeg er også bange for at jeg fortryder at jeg stopper)så er meget splittet.
Håber i kan hjælpe mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå du synes det er et rigtig svært vælg du står overfor. Det kan være rigtig svært, både at vælge det rigtige for en selv, og samtidig gøre andre glade.
Det er helt okay, at man ikke har samme interesser som sine forældre.  Jo ældre du bliver, jo flere ting lærer du om dig selv. Lige nu står du i en situation, hvor du stiller spørgsmål ved, hvad der er rigtigt for dig. Det kommer du til at prøve mange gange livet. Så det er fint at prøve. Men det kan være rigtig svært at vide, hvilken vej man skal gå.
Det kunne måske være en god idé at fortælle dine forældre, at du er bange for at skuffe dem. Det er slet ikke sikkert, de ved, du tænker sådan. Måske de kunne berolige dig, hvis du lader dem vide, hvordan du har det. Det er nemlig en helt forståelig tanke du har, og jeg tror, at mange genkender det.
Hvis du taler med dem om det, kan de måske også hjælpe dig med at tage det bedste valg for dig, og måske lægge en plan.
Du har dyrket meget håndbold, og har måske oplevet, at din far var rigtig stolt og glad for det. Hvis du stopper til håndbold og bruger tid på andre ting, vil din far sikkert også blive rigtig glad og stolt ved de ting.
Jeg tænker også, at selvom du stopper til håndbold, betyder det jo ikke at du helt mister interessen. Du kan jo stadig se håndbold, og snakke om håndbold med din far.
Hvis nu du vælger at stoppe til håndbold, så kan det måske være en idé at tænke på, at du jo altid kan starte igen, hvis du fortryder. Du kan måske stoppe til håndbold i et halv år, og så starte igen, hvis du har lyst. Man kan sagtens være lige så god og komme ind på holdet igen, selvom man har holdt en lille pause.
Nogle af de professionelle holder jo også pauser når de bliver skadet, og starter helt fint op igen.
Du kan jo også altid starte med at spille håndbold på lidt lavere niveau, og måske træne lidt mindre. Bare for at spille for sjov. Det er aldrig for sent at starte til håndbold. Der findes faktisk også hold for voksne, der bare spiller for sjov.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og at du får snakket med dine forældre igen, så de kan hjælpe dig med at håndtere de svære følelser. Det er i hvert fald rigtig stærkt af dig, at du tænker så meget over, hvad der er det rigtige at gøre. Og at du samtidig tænker over om din far bliver glad. Det er meget omsorgsfuldt. Jeg håber du finder den rigtige løsning for dig.
Du er velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller SMSé til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen