Brev
Er jeg psykopat, eller bilder jeg mig selv ind at jeg har de her tanker?
Hej.
Jeg er chamerne, sød, god i skolen og alt hvad en voksen kan lide, mange beskriver mig som Unik.
Jeg er endeligt fra andres synspunkt vildt sød og dejlig og være sammen med. Men den eneste grund til at jeg er som jeg er er fordi at jeg er bange, virkelig bange for mig selv. Jeg har svært ved at sætte ord på det.
Jeg har vare fået den mistanke at jeg er psykopat. Hvilket kun gør mug endu søder og mere forsigtig, for jeg er bange for at jeg kan skade andre.
Jeg har skadet mig selv en gang. Eller det vil sige at jeg overvejdede det og så lige pludselig var der blod på min finger. Jeg føler mig paranoid og som om det ikke er nok har jeg set syner.
Jeg prøvet og Google mig frem omkring psykopat delen. Jeg har en del af symptomerne. Jeg testede en af mine vieninder loyalitet af bare for at se om vi faktisk var venner. Jeg har lyst til at gøre andre fortræd. En gang hvor jeg blev virkelig sur. Hvis ikke jeg var gået i seng ville jeg turde tænke på hvad jeg kan gøre.
Jeg tror bare at jeg er psykopat. Jeg har aldrig snakket med andre om det. Og det vil jeg heller ikke. En ting som jeg nok lige skal nævne er at på min skole bliver klasserne blandet. Så jeg er lige kommet i en ny klasse. Og så at jeg også har følelser og empati.
Jeg er også blevet udsat for mobning. Kan tankerne komme derfra?Jeg har heller ikke ret mange pige venner i klassen og er ikke populær.
Jeg har også fået den tanke at jeg bare tænker for meget og at det er en irrationel frygt
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årig.
Jeg kan godt forstå at du bliver skræmt over, at have de her tanker ind imellem, og at det fylder meget for dig.
Det kan være svært at forstå hvorfor man får sådan nogle tanker. Som du skriver i dit brev, så har du oplevet rigtig mange ting, som kan være med til at forstærke de her tanker og følelser, du går med. Du skriver blandt andet, at du er blevet mobbet og at I blander klasserne, så det er en helt ny klasse. Der kan være en masse nye indtryk og måske er du også bange for igen at blive mobbet? Er det noget du kan genkende?
Vi kan alle have nogle tanker som ikke er rationelle, og nogle fylder mere end andre. Men så længe det “bare” er tanker, så er det noget vi kan arbejde med og ændre på.
Du nævner selv, at der er mange der roser dig og fortæller at du er dygtig i skolen. Det kan også skrabe et pres, hvor man skal leve op til noget, man ikke kan leve op til hele tiden. Fx at være god i skolen, eller hele tiden skulle være glad.
Det er helt normalt, at man har mange tanker og følelser, især i din alder hvor alt kan føles lidt kaotisk.
Du skriver, at du tror du er psykopat. Men det tror jeg ikke du er. Jeg tror du er en 12 årig der går med rigtig mange tanker og overvejelser i hovedet, som kan være svære at rumme, når man bare er 12 år. Det kan føles lidt som om ens hovede bliver større og større som når man puster en ballon op, og den så til sidst sprænger.
Det er derfor virkelig godt, at du har skrevet herind. Det er en start og det viser faktisk også, at du har mod på at snakke om det, selvom det måske ikke føles sådan? Vi vil rigtig gerne hjælpe dig til at få luften ud af ballonen, og det kan vi gøre ved at snakke om de tanker og følelser vi alle går med.
Kunne det være en idé måske, at snakke med dine forældre om det? Vi oplever her på BørneTelefonen rigtig mange børn og unge, som har mange tanker der fylder rigtig meget, og vi ved, at det er svært at få tingene sagt, så en idé kunne også være at vise dem dit brev og mit svar til dem. Kunne det være noget, du havde mod på?
Ellers kunne du også skrive nogle ting ned til dem, som fx at du har set syner, og at du har mange tanker i dit hovede som fylder, måske pga. mobningen eller andre ting i hverdagen.
Hvis du ikke er helt klar til at snakke med dine forældre eller en anden voksen omkring dine tanker, så er du mere end velkommen til at ringe herind på BørneTelefonen på 116111 helt gratis og annonymt, for at snakke med en voksen omkring dine tanker og hvis der er andre ting der fylder i din hverdag.
Husk på at tanker bare er tanker. Det er ikke virkeligheden.
Jeg håber at dette brev har kunne berolige dig lidt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.