Brev
Er jeg afhængig af BørneTelefonen?
Hej børnetelefon!
Jeg er en pige på 11 år!
Jeg har skrevet meget til jer og har været meget inde på jeres hjemmeside!
Tror bare jeg har skrevet lidt for MEGET til jer eller at det er blevet min hobby:(
Ved ikke om jeg er blevet afhængig eller om der bare er meget galt med mig/ mit liv!
Håber i kan hjælpe!!:)
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er jeg glad for at høre, at du kan bruge BørneTelefonen! Det er jo sådan, at vi rigtig gerne vil være der for alle børn og unge. Vi er bare glade for, at vi måske har hjulpet dig med nogle ting, du har tænkt over eller som har været svære.
Nu ved jeg ikke, om du har brugt BørneTelefonen mere det sidste års tid, hvor der har været Coronavirus? Jeg har i hvert fald talt med mange børn og unge, som har følt sig meget alene. Nogle har endda følt sig ensomme. Før nedlukningen kunne du komme i skole og snakke med dine klassekammerater, dine lærere så dig hver dag, måske du gik til en fritidsaktivitet, som også er lukket ned nu.
Når du lige nu ikke gør det, kan det sagtens skabe et tomrum, og det kan være, at BørneTelefonen har været med til at fylde det ud. Giver det mon mening?
Det er svært for mig at sige, om der er meget galt med dit liv, men jeg kan sige, at der på ingen måde er noget galt i at række ud efter hjælp eller støtte, hvis man har brug for det. Det er en stor styrke, du vil kunne bruge hele dit liv, så vær stolt af, at du tør bede om hjælp, når der er noget, som fylder.
Det er rigtig flot, at du selv kan mærke, at du måske er kommet til at skrive lidt for meget. Har du tænkt på, hvorfor du får lyst til at skrive til os? Jeg spørger, fordi det kan være, du selv kan mærke, hvad det er, du får ud af det.
Kan det være, fordi det er rart at blive set af nogen? Er det fordi, du savner, at dig og dine forældre snakker mere sammen? Er det fordi, du er nysgerrig efter, hvilke råd vi giver i forskellige situationer?
Hvis du nu tænker, at du gerne vil forsøge at skære lidt ned på brevene, har du så tænkt på, hvordan du kan øve dig i ikke at skrive så meget?
Egentlig synes jeg ikke, der er noget galt med, at du er meget inde på vores hjemmeside. Du kan jo læse om en masse ting, som giver mening for en pige i din alder. Du kan også læse, hvad andre børn og unge bekymrer sig om, og hvad vi giver af råd til dem. Mon det kunne være en idé for en tid kun at læse brevene på hjemmesiden og ikke selv skrive?
Det kan også være, du skal sætte dig det mål at skære ned på brevene her i begyndelsen. Hvis nu du har sendt et brev om ugen, kan du jo starte med at sende et brev hver anden uge og så et om måneden og på den måde trappe lidt ned. Til sidst kan det være, du slet ikke har behov for det mere.
Jeg synes, det er fint, du tænker over, om du bruger os for meget, og hvorfor du gør det. Kan det give mening, at du også fortæller dine forældre om det? Det kan være, det ville være rart at åbne lidt op overfor dem.
Det kan også være, du skal lave lidt flere sociale aftaler med nogle klassekammerater. Det kunne være, du kunne aftale at gå en tur eller mødes online og høre musik sammen eller se en serie. Så mærker du måske lidt af det gamle liv før Corona.
Men du skal også vide, at hvis du på et tidspunkt står et sted, hvor nogle ting bliver svære, så er du altid velkommen til at skrive til os igen. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen