Brev
er det ulovligt?
hej
jeg har det spørgsmål: må man gerne kopiere pengesedler til at leger købmand med eller til matador? håber i vil svare for ellers så skal jeg ud og bruge penge på et helt nyt matador spil fordi jeg kom til at spilde vand over mit nye spil, jeg fik i fødselsdagsgave.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år, tak for dit brev med overskriften “er det ulovligt?”
Du spørger, om man må kopiere pengesedler og bruge dem til f.eks. at lege købmand eller til at spille matador.
Nej, man må faktisk ikke kopiere pengesedler, selvom de kun skal bruges til at lege med. (I hvert fald skal det så være i sort-hvid og der skal skrives på dem, at det er legepenge, så ingen kan være i tvivl om, at du ikke har prøvet at lave falske penge…)
Det var da ærgerligt, at du kom til at spilde vand udover dit nye spil. Ved dine forældre det? Og har I snakket om, om de vil være med til at købe et nyt spil? Eller de kunne måske hjælpe dig med at finde skabeloner til legepenge på internettet? Det er jeg ret sikker på godt kan lade sig gøre…
Ellers var det måske en mulighed for dig selv at lave nogle penge, hvis du har pair, saks  og nogle tusser i forskellige farver.
Mange hilsner
BørneTelefonen