En befriende vane

Hej BT, jeg er en dreng på 18 der lider med en kæmpe vane,

Jeg har et problem med en vane som jeg simpelhen ikke kan slippe af med og ser ikke hvordan jeg skal slippe af med den..

Jeg har boosted biler siden jeg var 14, det vil sige, at jeg i bund og grund, tager biler og joyrider dem rundt omkring, jeg har mistet førretten, og vis jeg feks har en jakke på hvor der ligger nøgle til en bil så tager jeg nøglerne op og sætter dem i bilen og så kører jeg bare uden førerret, og jeg kan ikke se det dårlige i det.

Det kan være på arbejde min kolleger giver mig deres nøgler og så gør jeg det, eller familie medlemmer samt venner.
Jeg tager biler knallerter crosser og motorcykler og kører vis jeg får nøglerne i hånden..

Det er så befriende bare at kører uden kørekort, dog gjorde jeg det også da jeg havde kørekort..

Og nu har corona lukket for generhvelse og jeg prøvede at stoppe men jeg bliver ved med at booste biler

Dreng, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år.

Det lyder som om, du har lidt modsatrettede følelser, i forhold til din vane med at booste. Forstået på den måde, at du på den ene side beskriver det, som et problem, og på den anden side, har du svært ved at se, hvad det dårlige er ved det.

Jeg har lyst til at spørge dig om du tænker, at du måske er blevet lidt afhængig, af det sus det giver dig at booste biler? Og mon det nu, er blevet en endnu vildere følelse, når du ikke må køre, og så gør det alligevel?

Man kan faktisk blive afhængig af alting. Det handler mest om den følelse man får, når man dyrker sin afhængighed. For nogen handler det om, at komme lidt væk fra deres liv. For andre handler det mest om suset, og følelsen af adrenalinen der pumper i kroppen.

Det kan være enormt svært, at give slip på noget der giver en følelse af frihed, som du beskriver det, eller en anden enormt positiv oplevelse. Også selvom man godt ved, at det ikke er i orden i andres øjne.

Jeg er glad for at læse, at du godt er klar over at det er et problem, og noget du er gerne vil stoppe med. At det ikke lykkedes på egen hånd, tænker jeg ikke er så mærkeligt. Det er noget du har gjort længe, og derfor er det jo ikke bare lige sådan at slippe. Mon du kunne være interesseret i at få noget hjælp, til at stoppe?

Som jeg ser det, er der er to primære problemer, i forhold til din vane med at booste biler. Det første er at det er ulovligt, og hvis du bliver opdaget af politiet, kan det have nogle alvorlige konsekvenser for dig. Nummer to er det med, at du tager andres biler. Hvis du ikke har fået lov, er det jo også ulovligt. Det kan måske også ende med, at påvirke dine relationer til familie og venner. Måske kan det endda komme til, at koste dig dit arbejde?

Mon det også er de ting, der bekymrer dig?

Jeg tænker på om du egentlig mener, at du kører meget hurtigt og måske ret farligt, når du skriver at du joyrider. Er det mon derfor du har mistet førerretten?

Hvis det er tilfældet, så tænker jeg helt sikkert også at det er et problem, der er værd at tænke over. Hvis du skulle komme til, at forudsagde en ulykke, når du booster, ville det være en frygtelig ting for dig, at have på samvittigheden.

Hvis du har lyst til at få noget hjælp og støtte, til at slippe vanen, så vil jeg gerne give nogle foreslag til hvad du kunne gøre:

Jeg vil først foreslå dig at ringe til det der hedder Headspace. Headspace minder lidt om BørneTelefonen, på den måde at det er et anonymt og gratis rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år.

De beskriver sig, at ingen problemer er for store eller små. Der er ingen ventetid, og du kan ringe, sende en mail, chatte eller lægge vejen forbi det nærmeste Headspace og få en samtale. Headspace er åbent for alle, også selvom du ikke bor i en af de 25 Headspace-byer

Headspace tilbyder også samtaleforløb og har mulighed for at gå med dig til en aftale hos læge, kommune eller andre relevante steder.

Du kunne også prøve, at ringe og snakke med din kommune. Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge. Måske har din kommune nogle ressourcer, der kunne give mening for dig. De fleste kommuner, har forskellige indsatser ift. at bekæmpe afhængighed. Det kan også være, at de kan hjælpe dig videre.

Du kan ringe til kommunen, og fortælle om din situation og spørge, hvordan du kan få hjælp. Du kan være anonym, men hvis du ønsker, at kommunen skal hjælpe dig, skal du på et tidspunkt fortælle dem, hvem du er.

På din kommunes hjemmeside kan du finde et nummer, du kan ringe til. Har du brug for hjælp til at finde det rigtige telefonnummer, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så hjælper vi dig.

Jeg ser dig som en ung mand, der ønsker at tage ansvar for dit liv, og dine beslutninger. Du har ikke lyst til at gøre noget der ikke er i orden, og du ved godt at du nogen gange, har svært ved at gøre det rigtige. Det er så stærkt, at du rækker ud efter hjælp! Jeg håber du har mod på, at bede om hjælp endnu en gang, så du kan komme et sted hen, hvor du har bedre kontrol over dine handlinger.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.