Dårlig selvtillid og alt det andet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige, der føler dig meget usikker.

Tak for dit lange, velformulerede brev. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du skriver rigtig godt, så der er god mening i dine ønsker om at blive forfatter. Jeg tænker også, at du funderer meget over livet og gør dig gode tanker om, hvordan du er skruet sammen.

Det kan være rigtig hårdt at være i puberteten, hvor der sker en masse både med dig og med dine jævnaldrende. Og de store forandringer i krop og psyke gør, at man bliver sårbar, føler sig usikker og har svært ved at finde sin plads.

Den usikkerhed står tit i kontrast til den sejhed og selvsikkerhed, som nogle pubertetspiger og drenge optræder med. Udefra ser det ud som om de er vældig sikre, men tro mig – jo større selvsikkerhed udenpå, jo mindre selvsikkerhed indeni.

Du har selv mærket, hvordan du kan "snyde" dig selv ved at påtage dig en billig rolle.

Jeg skriver dette til dig, fordi det måske kan være en hjælp for dig at vide, at den usikkerhed, du føler, deles af mange andre i din alder. Men desværre er det ikke så tit, man snakker om det. Derfor tænker jeg, at dit brev og dine overvejelser viser en modenhed, som ikke mange 13 årige har.

Det er godt at høre, at du er faldet til i din nye skole. Det kan nemlig være rigtig svært at skifte skole i din alder. Så det er godt gået af dig. Når du beskriver dine vanskeligheder med dine veninder, tænker jeg igen, at det tit er noget, man må igennem i din alder, og at de vanskeligheder også er en følge af jeres allesammens usikkerhed. Og det er hårdt, mens det står på. I nogle klasser hjælper klasselæreren pigerne med deres problemer ved at holde pigemøder, hvor de snakker om, hvordan de har det sammen, og hvor de lærer at løse konflikterne på en måde, så de mindst muligt sårer hinanden.

Måske kunne du og evt. andre piger snakke med jeres klasselærer om den mulighed?

Med hensyn til din far, er det trist at høre, at du føler, at han har valgt dig fra til fordel for hans nye kone. Det er flot, at du har fået snakket med din far om det, og igen tænker jeg, at du har haft glæde af din gode evne til at udtrykke dig.  Måske kunne du foreslå ham, at du og han engang imellem lavede noget sammen, bare et par timer en søndag formiddag eller eftermiddag?

Jeg tror ikke, du behøver være bekymret over, at din lillebror P bliver ligeglad med dig. Når I to er så glade for hinanden lige nu, er der en god chance for, at det vil vare i mange år. Så du kan roligt nyde, at han modtager sin storesøster med så megen glæde. Det kan godt være en fordel, at han kun ser dig en gang om ugen, for så når han at savne dig og gensynsglæden bliver så meget større.

En anden ting, du spekulerer over, er dit forhold til drenge og til sex. Igen vil jeg sige til dig, at den usikkerhed hører til din alder. Det er også helt almindeligt at være usikker på, om man er til drenge eller til piger, for seksualiteten er ikke fuldt udviklet endnu.

Der er faktisk mange i din alder, der eksperimenterer lidt med seksualiteten og skifter mellem drenge og piger, inden de finder ud af, hvordan deres seksualitet er skruet sammen.

For de fleste sker der det, at midt i al denne usikkerhed møder de en person, som de tænder på og bliver forelskede i. Det sker nok også for dig en dag, men ventetiden kan føles sej.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt til at holde din usikkerhed ud. Måske kunne du hjælpe dig selv ved at skrive ned, hvad du er god til, og hvad der lykkes for dig? Så kan det være, at usikkerheden ikke kommer til at fylde så meget.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.