Brev
Dårlig samvittighed
Hej jeg har rigtig dårlig samvittighed og kan ikke sove for det.
Her for leden dag fik jeg lov til at være oppe i håndarbejde i frikvarteret , af en lærere . Jeg glemte at holde øje med tiden , og så går tiden og klokken ringer og jeg skal skynde mig at Ryde op jeg kommer til at tabe sy maskinen på gulvet .
Jeg skynder mig at lægge den i skabet og løber. Jeg gik så der op i andet frikvarter og den så ikke hel god ud . Den havde rykket sig lidt i den ene side nok 2 cm. Jeg har haft virkelig dårlig samvittighed lide siden .
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver, for jeg kan høre, at den dårlige samvittighed fylder rigtig meget for dig. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Det er aldrig rart, hvis man kommer til at ødelægge noget, som ikke er ens eget. Hvis det sker ved et uheld, som det er for dig, kan man næsten gå helt i panik, og bare skynde sig væk fra det, der er gået i stykker. Man håber bare, at det aldrig var sket. Det tror jeg, at der er mange der har prøvet.
Det er ikke fordi, man er ligeglad med, at det er gået i stykker. Man kan bare blive så forskrækket over, at det sker, så man skynder sig væk, og prøver at lade som ingenting. Men så kan den dårlige samvittighed komme bagefter, ligesom den er kommet hos dig. Den dårlige samvittighed kommer, fordi du ikke har det godt, med det der er sket. Det viser, at du er et godt menneske, som ikke bare er ligeglad, men har det dårligt med det uheld, der skete med symaskinen. Kan du mon genkende noget af det?
Jeg tror, at det bedste du kan gøre for at slippe af med den dårlige samvittighed er, at finde den lærer, der gav dig lov til at være oppe i håndarbejdslokalet i frikvarteret, og fortælle hende/ham, at du ved et uheld tabte symaskinen, og at du ikke vidste hvad du skulle gøre.
Jeg er sikker på, at læreren vil sætte pris på, at du er ærlig, og ikke blive sur på dig. Det er svært at blive sur på nogen, som kommer og siger, at de er kede af, at de er kommet til at ødelægge noget ved et uheld. Det kender du måske selv, hvis en af dine venner eller veninder er kommet til at ødelægge noget af dit? Man vil hellere have, at de kommer og siger det, og er ærlige, end at man selv skal opdage, at noget er gået i stykker. Så kan man blive både skuffet og ked af det over, at de ikke bare ville være ærlige, og sige, at det skete ved et uheld.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at fortælle din lærer om uheldet.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen