Brev
Dårlig samvittighed over køb
Hej 🙂
Mit problem er at jeg altid føler jeg giver for lidt til andre, især i forhold til at donere penge til velgørenhed og sådan. At ofte når jeg køber selv de mindste ting tænker jeg “de penge kunne være brugt på at hjælpe andre”, “de havde mere brug for det end dig” osv.
Fx. her i dag købte jeg nogen støvler som jeg har ønsket mig længe, og er rigtig glad for dem, men så alligevel ikke. For vi gav 1.400 for dem, og mine gamle sko var jo også fine nok.
Nogen har ikke engang råd til mad, og så bruger jeg penge på sko jeg nemt kunne leve uden. Desuden er det kun fordi mærket var dyrt de kostede så meget, det er ikke fordi de bliver fremstillet under gode arbejdsvilkår eller bæredygtigt.
Jeg kunne godt finde nogen støvler der opfyldte de krav, og selvom der var andre ulemper ved dem overvejer jeg at købe dem i stedet.
Men det med støvlerne var bare et eksempel, og selvom det stadig er et problem leder jeg mere efter løsninger på at jeg tit når jeg gør eller køber noget sidder tilbage med tanken om at andre havde meget mere brug for det.
Og selvfølgelig er det også rigtigt, men jeg er træt af altid at få det så dårligt over det. Lige meget hvor meget jeg så giver har jeg stadig følelsen af at jeg jo altid kunne gøre mere.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år.
Mange tak for dit brev. Når jeg læser dit brev får jeg et indtryk af, at du er en utrolig betænksom pige. Bare det at du tænker over, om du giver nok til andre, fortæller mig, at du har en stor opmærksomhed og omsorg for andre mennesker. Det kan du godt være stolt af!
Jeg tror, rigtig mange kan genkende de følelser, du beskriver. Når man hele tiden hører i medierne, hvordan andre mangler penge, mad eller gode arbejdsvilkår, kan man let få dårlig samvittighed over, at man ikke selv mangler noget.
Særligt her i julen tror jeg mange kan føle det, som du beskriver. Julen kan nemlig let blive en tid, hvor vi bruger rigtig mange penge. For nogle kan det måske overskygge al den hygge, ro og kærlighed som julen også handler om. Mon det også er noget du kan genkende?
Det er så godt og vigtigt, at vi er opmærksomme på verden og andre mennesker omkring os. Men når det er sagt, kan vi IKKE rede hele verden som enkeltpersoner. Derfor er det også helt okay fx at købe sig et par nye sko engang imellem.
For at have nok overskud til at give andre omsorg, bliver man også nødt til at give sig selv noget omsorg. Kan du mon følge mig i det? Og at give sig selv nogle nye sko, man har ønsket sig længe er også en form for selvomsorg.
Måske kunne det være rart for dig at undersøge lidt omkring, hvad der er særligt vigtigt for dig at støtte eller tage hensyn til. Det kan fx være at du og dine forældre sammen kan kigge lidt på, om der er noget velgørenhed i fast kan støtte. På den måde kan du vide, at du gør dit for at hjælpe andre.
Det kan også være, at det bare vil være rart for dig, at snakke lidt med dine forældre eller nogle andre nær dig om dine tanker. Nogle gange kan det at dele sine tanker give lidt mere ro på indeni.
Derudover tænker jeg, at der faktisk også er mange andre måder man kan hjælpe sine medmennesker på. Måder som ikke behøver at handle om penge.
Fx er der mange som deltager i forskellige landsindsamlinger. Der er også børn, der hjælper os på BørneTelefonen, ved at give andre børn med problemer gode råd i Børn hjælper Børn.
Men hjælp kan i virkeligheden også bare være, at spørge folk, hvordan de har det, hvis de virker lidt triste. Velgørenhed kan komme i mange former. Og alle former kan være lige gode og meningsfulde.
Til slut vil jeg også gerne sige til dig, at det altså altid er okay at købe sko til sig selv – også selvom man ikke giver til velgørenhed. Men det er sejt af dig, at du tænker over det og har lyst til at hjælpe andre. Det siger meget om dig!
Jeg håber, at du kan lægge den dårlige samvittighed lidt væk og komme til at nyde dine nye sko som du har ønsket dig så længe!
Rigtig glædelig jul.
Kærlig hilsen BørneTelefonen