At træne

Hej Brevkasse.

Jeg er en pige på 14 år, jeg er ikke overvægtig, jeg vil bare gerne træne.

Jeg har en meget dårlig kondi, det kan jeg se udfra den biptest vi har lavet på skolen, mit kondital var sidste gang på 20,8 – det er meget lavt.

Jeg har før prøvet at presse mig selv til at løbe træne, men fordi jeg har en knæskade kan jeg næsten ikke holde til mere end 3 kilometer. Jeg har i snart et år prøvet at få det genoptrænet udfra de øvelser min far (Han er læge) har fundet til mig, men det virker ikke.

Jeg har før været talentsvømmer, men i 6. Klasse blev det for stressende og jeg valgte at stoppe.

Jeg vil gerne cykle i skole, men med mit knæ og de farlige veje i centrum kan jeg ikke cykle de 7 kilometer til skole, også ejer jeg ingen cykel.

Hvordan presser jeg mig selv til at træne?

Jeg har ikke tid til flere fritidsaktviteter end dem jeg har og jeg har et rytme valgfag i skolen.

Jeg vil så gerne i god form, men føler ikke jeg har tid.

Jeg går på en privatskole hvor vi dyrker meget idræt,.

Hilsen mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14, Tak for dit brev. Det er flot, at du har haft overskud til at skrive. Jeg kan godt forstå, det er svært for dig ikke at kunne dyrke sport, som du har gjort før. Først vil jeg sige til dig, det er sejt at du stoppede med svømning, da du mærkede, det blev for meget for dig. Det kan godt være rigtig svært at sige stop til noget, man er glad for, når det er, fordi kroppen ikke kan holde til det. Godt du stoppede, så din krop kan blive skadefri igen.  Jeg forstår godt, at det er svært for dig, at du ikke helt kan dyrke sport på så højt plan som før. Jeg tænker, at det er noget, der kræver tid at vænne sig til og acceptere, at det ikke er som før. Du skriver, at bip testen viste, at dit kondital er meget lavt. Jeg tænker på, om du egentlig kan bruge bip testen til at måle dit kondital, hvis knæet forhindrer dig i at løbe, så meget og hurtigt som du ville kunne, uden skaden? Måske er det en overvejelse værd at spørge din idrætslærer eller far om det?  Det er dejligt at læse, din far har hjulpet dig med at finde øvelser. Jeg læser dit brev som; det ikke er helt nok for dig, og at det måske går for langsomt eller at øvelserne ikke er effektive nok. Som du sikkert ved, kan det desværre tage lang tid at få en skade eller overanstrengelse rettet op igen. Nu kender jeg jo ikke din præcise skade, om det er ledbånd, menisk, korsbånd, brusskade eller hvad det helt præcist er. Er dit knæ blevet scannet eller testet for at være sikker på, hvilken skade det er? For der er forskel på, hvordan man genoptræner og hvor længe. Oftest, er det bedst at begynde stille og roligt, og gå frem efter de belastninger og bevægelser, som er indenfor en rimelig smertegrænse. Hvis ikke du og din far ved det med sikkerhed, kan det være en idé at få en speciallæge til at vurdere dit knæ eller en fysioterapeut, der har øvelser til dig og fx kan massere og smidiggøre, hvis muskler og ledbånd er spændt op omkring knæet? Spændinger kan også medvirke til, at knæet ikke kan yde helt optimalt - selvom skaden er helet.Jeg tænker, om ikke du kunne snakke med din far om dine tanker, så han ved, at det faktisk er svært for dig at vente på, du bliver 100 % i orden igen. Måske kunne din far lægge en ny plan for dig og sætte tid på, hvor lang tid det tager eller sætte tid på, hvornår du skal vurderes igen. Det kan nogle gange hjælpe, at man få en tid på, hvor lang tid noget cirka tager. Det er helt normalt, at det er svært psykisk at være i noget, hvis der ingen tidsramme er. Det er lidt svært for mig at anbefale dig øvelser, for der skal man se dig i aktion og hvor knæet bliver for udfordret. Men, du skriver, at du for tiden kan løbe 3 km, du har ingen cykel. En cykel kan være en god måde til at træne kondition, uden at knæet belastes så meget som ved løb. Hvis vi tager udgangspunkt i, at du kan løbe 3 km, så kan du lave interval træning. Husk at varme op, inden du løber. Når du løber interval, er idéen at du skifter mellem højt og lavt tempo/puls. Du kan fx løbe 100 meter i roligt tempo og herefter løber fx 200 meter med højt tempo, så pulsen kommer op og herefter lunter 100 meter, så pulsen falder ned i rimelig ro. Man kan også kalde det for fartleg. Når du presser dit tempo og pulsen op, virker det effektivt på dit kondital. Der er mange måder, man kan gøre det. Måske kan din far vejlede dig eller din idrætslærer, ellers er der mange steder, hvor de skriver om det (intervaltræning, pulstræning). Det tager jo ikke så lang tid, når det er samme distance og i hurtigere tempo end før. Men husk dine knæøvelser, så knæet holder til det - det er vigtigt at mærke efter, hvordan det går. Måske kan du begynde med 1 km intervaltræning og se, hvordan det går?   Jeg håber, du kan finde overskud til at få snakket med dine forældre om, hvordan du har det med, ikke så meget sport, så de forstår hvor svært, det er for dig. Det er vigtigt, de kender til dine tanker, så de kan være den hjælp og støtte. Du kan som en hjælp bruge dit brev til os, som flot beskriver, hvordan du har det og det du ønsker. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Mange hilsner  BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.