angst

hej

jeg er en pige på 16 år og jeg har det ikke så godt her for tider

kan ikke finde ro i kroppen bliver hurtig ked af det og er meget bange (svært og forklare )

jeg har taget en test hvor den viser svært angst ( skal jeg snakke med min læge om det?)

har været der oppe ved lægen med en svær depression for 4 mdr, og kæmper jeg med stadig væk! desværre ( kan ikke overkomme noget over hovedet tænker på hvorfor skal jeg leve )

her er svaret af testen

Du har symptomer på svær angsttilstand. Testen indikerer at du har svære symptomer på angst. Tal med din læge om mulighederne for behandling og om psykoterapi eventuelt er en mulighed. De fleste angstsymptomer kan også skyldes fysiske sygdomme – tal med din læge hvis du er i tvivl.

kh hende pigen der er meget bange for at leve :/

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Wow, hvor er det bare flot og godt, at du skriver herind. Tak for dit brev. Når jeg læser brevet får jeg en fornemmelse af, at du har mange ting, som du går og tænker på for tiden. Er det mon rigtigt? Det lyder til, at du er reflekteret – det tænker jeg, at du kan bruge i forhold til også at holde fast I, at det hele kan blive anderledes.

Jeg kan ikke fortælle, om du har angst. Men det er sådan, at man både kan komme ud af angst og depression med hjælp fra fagfolk – det hele kan derfor blive anderledes og det behøver ikke at blive ved med at være, som det er nu. Nogle gange kan man have behov for at sige det til sig selv. Hvad tænker du om det?

Når man i perioder har det svært, er det vigtigt at få hjælp fra andre. Det her brev vil derfor bl.a. handle om, hvordan du kan få hjælp fra andre. Jeg håber at brevet kan hjælpe på din situation.

Du skriver, at den test du har taget opfordrer til, at du tager til lægen. Jeg tænker, at det er en god ide, at du tager til egen læge, så du kan fortælle om, hvordan du har det. Lægen vil kunne vejlede dig i, hvad der kan gøres. Hvordan vil det være for dig at tage til din egen læge? En start kan være, at du bestiller en tid. For nogen er det en hjælp at have en person, som man er tryg ved, med til konsultationen. Vil det mon være en hjælp for dig og hvem ville være god at have med?

Derudover tænker jeg, at det måske vil være en hjælp for dig at gå til psykolog, så du kan få hjælp med din depression, at du er bange og med dine tanker om at være bange for at leve. En psykolog kender til, at man kan have det svært, og det er et rum, hvor du kan komme ud med alle dine tanker, hvor psykologen kan hjælpe dig med, hvordan du kan forholde dig til det hele og hjælpe dig med at komme videre. Hvad tænker du mon om det?  Hvis du gerne vil tale med en psykolog, så kan du fortælle det til din læge, som skal kunne hjælpe dig med, hvordan det er muligt.

Det kan være rart at have nogen, som man er tæt på, der kan støtte én og som man kan tale med. Hvis du har mod på det, tænker jeg, at du skal fortælle dine forældre eller andre, som du er tæt på om det hele. Hvordan lyder det for dig? Det kan være grænseoverskridende at skulle sige til nogen, som man er tæt på, hvordan man virkelig har det indeni. Men det kan ofte være en stor hjælp, så man ikke føler, at man går med det hele alene. For nogen kan det være lettere at sige, hvis de på forhånd har tænkt over, hvad de helt præcist vil sige. Det kan gøre det lettere at sige i situationen, da man på forhånd har fundet ordene frem. Vil det mon være en hjælp for dig? Ellers er en mulighed også, at du viser det her brev. Så kan de se, hvordan du har det. Det er nemlig helt okay nogle gange at have det svært og at bede andre om hjælp og støtte. De vil også kunne hjælpe dig i forhold til at tage kontakt til lægen og overveje at gå til en psykolog.

Når man i perioder har det svært kan det være en hjælp, at man ikke har de samme forventninger til sig selv, som man plejer at have. Jeg har talt med andre, som kan være rigtig hårde overfor dem selv, fordi de på en måde er skuffede over, at de ikke kan blive ved med at være den person, de var inden det blev svært. Jeg tænker, at du godt kan komme til at have det liv, du havde inden, men at du i denne her periode, hvor det er svært, også skal give dig selv ”lidt luft”, så du ikke føler, at du ofte skuffer dig selv – det kan nemlig være utrolig hårdt. Jeg ved ikke, om du kan genkende noget af det jeg har skrevet eller har det helt anderledes? Hvis du har det på den måde, kan det måske være en hjælp for dig at ændre nogle af forventningerne til dig selv og i stedet have små mål, som du kan gå efter. Giver det overhovedet mening for dig?

Derudover tænker jeg, at det er vigtigt, at man får lavet nogle af de ting, som man holder af og som er med til at gøre en mere glad eller giver en ro. Hvilke ting synes du er dejlige at lave? Måske kan det være rart for dig at skrive dagbog, så dine tanker og følelser kan komme ned på papir. Det kan for nogen give et større overblik over deres situation og det kan også nogle gange gøre, at man ser nogle ting i et andet lys. Gad vide, om det vil være en hjælp for dig?

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen – sommetider kan det være rart at tale med nogen, som ikke er en del af ens liv og som derfor måske ser det hele på en anden måde. Nummeret er 116 111 og du kan komme til at chatte med os ved at trykke på det her link:

http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning.aspx

Det er så sejt og stærkt gjort, at du har haft overskuddet og gå-på-modet til at skrive herind – jeg tænker, at det er noget, du kan bruge i denne her situation. At opleve angst og at være bange kan være noget, som kan dominere meget i ens hverdag og sætte alt i et andet lys - jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig i forhold til at få kontrol over de angste tanker. Husk på, at det kan blive anderledes.

Mange hilsner fra BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.