Brev
dårlig dag
hej
jeg har haft en rigtig dårlig dag i dag, men prøver at glemme det, siden jeg er en type der overtænker ALTING. jeg har især haft det dårligt ovre i skolen, og kommet sent hjem. jeg er også bekymret for at jeg er for meget ude for mit hus, men det hjælper mig alligevel med at lade vær med at tænke så meget. hvad skal jeg gøre for at tænke mindre over min dårlige dag? alle gode råd tak!!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Du skriver, at du har haft en dårlig dag og prøver at glemme det. Du overtænker rigtig meget, så du vil gerne have hjælp til at mindske nogle af de nervøse tanker, som fylder hos dig. Er det rigtig forstået?
Overtænkning
Først vil jeg gerne sige til dig, at det er rigtig flot, at du har valgt at skrive herind. Jeg forestiller mig, at det faktisk er meget anstrengende at have alle de tanker og prøve at genne dem væk hele tiden.
Det er sådan, at når man er teenager ændrer din hjerne sig rigtig meget. Man får en bredere forståelse af sig selv og verdenen omkring en – det medfører også mange flere reflekterende tanker og bekymringer end, da man var barn. For nogle kan det tage overhånd, og negative tanker kan fylde rigtig meget – sådan nogle “hvad nu hvis” spørgsmål kan især tage meget plads i hovedet. Er det mon også dem du får, når du skriver, at du overtænker? Det er super trættende, fordi man bruger så meget energi og tid på at have disse tanker hvert sekund samtidig med, at man prøver at gemme dem væk.
Jeg bliver nysgerrig, når jeg læser, at du har haft det dårligt over i skolen. Er der noget bestemt, som har gjort det til en dårlig dag? Har du oplevet før at have ekstra mange tanker pga. skolen? Grunden til at jeg spørger ind til dette er, at det er vigtigt, at du har det godt og trives – også i skolen.
Hvad kan du gøre?
Man kan ikke bare slette tanker eller gemme dem helt væk, men der er rigtig mange gode værktøjer og tips til, hvordan du kan navigere i dem og skabe plads til alle de gode oplevelser. Jeg vil komme med nogle forslag og henvisninger, som du forhåbentlig kan bruge.
Skab plads til de gode tanker.
Når man overtænker, er det oftest bekymringer og nervøsitet, som får lov til at fylde – og sådan skal det selvfølgelig ikke være. Derfor kan det være en rigtig god ide at øve sig på at skabe plads til de gode og positive tanker. I starten kan det være svært, men med tiden vil du opleve, at de helt automatisk får lov til at fylde. Du kan fx sætte en timer på 10min, hvor du tænker på nogle gode oplevelser du har haft. Omvendt kan du også sætte en timer på 10min, hvor du tænker på de dårlige tanker, som måske minder dig om en dårlig dag. Det lyder måske underligt, men hvis du giver dig selv “lov” til det, kan det måske være at de ikke bliver ligeså påtrængende i løbet af dagen.
Reflektér over din dag.
Det er rigtig godt, hvis man kan lære at håndtere både de dårlige og gode tanker. En øvelse der kan hjælpe er at reflektere. Ligesom ovenstående sætter du faktisk tid af til at tænke på både den dårlige og den gode dag. Det er en måde at få dem “ud af systemet” på. Der er rigtig mange, som elsker at skrive dagbog eller i journal – har du mon prøvet det før? Der er egentlig ikke noget man kan gøre rigtig eller forkert. Det handler bare om at skrive ens tanker ned, så der bliver mere plads og ro i hovedet. Jeg tænker, at det ville være rart for dig?
Du kan også prøve en anden øvelse, hvor du er lidt mere nysgerrig. Du kan fx prøve at skrive 3 ting som var gode ved din dag og 3 ting som var dårlige. Hvis man har haft en dårlig dag, kan man blive lidt snæversynet, fordi fylder helt vildt. Derfor kan man helt glemme de gode ting, som skete i løbet af dagen. Det kan være helt simple ting, som fx at du så et afsnit af din yndlings serie, du gik en tur i det gode vejr, aftensmaden smagte vildt godt. Kunne det være noget du kunne overveje at gøre?
Har du mon snakket med nogen om, hvordan du har det?
Noget af det der hjælper mest, når man har det dårligt er at snakke om det. Det kan være rigtig svært i starten, men du har valgt at skrive ind til os. Det viser, at du selv kan mærke, at noget ikke var helt rigtigt, og det er bare super flot, at du kan genkende det og mærke efter! Det viser, at du faktisk kender dig selv godt, og at du rigtig gerne vil gøre noget ved det – og det skal du bare holde fast i.
Hvis du har mod på det, kan du prøve at snakke med nogen om det? Du behøver ikke sige alt på en gang. Til at starte med kan det være godt bare at fortælle nogle om ens dag, uanset om den har været god eller dårlig. Det kan være dine forældre, søskende eller måske en god ven?
På vores hjemmeside har vi en guide til, hvordan man fortæller noget svært. Den kan du kigge nærmere på, hvis du er interesseret.
Jeg vil også gerne henvise til mindhelper. De er en rigtig god resurse til, hvordan man kan styrke mental sundhed med forskellige øvelser. Blandt andet nogle gode vejrtrækningsøvelser, som kan hjælpe dig med at finde ro. Måske kender du dem allerede, eller måske har du lyst til at læse lidt mere om dem?
Jeg håber, at mit brevsvar kan hjælpe dig med at navigere i de tanker, som fylder hos dig. Forhåbentlig vil du med tiden opleve mere kontrol over dine tanker, og at du har fundet nogle værktøjer, som virker netop for dig. Hvis det ikke helt var det, som du ledte efter, kan du altid skrive herind igen. Du kan også ringe på 116111, hvis det er akut eller du hellere vil tale med en rådgiver.
Kærligste og varmeste hilsener
BørneTelefonen