Utrykhed indeni

Jeg er 14 år og lider af adhd.

På det seneste halve år eller rettere fire måneder har min far sat inde. Via han sidder inde har jeg været ude i kleptomani hvilket er en dum ting.

Da jeg gik i fjerde klasse blev jeg tvunget til at ryge smøger og ecigeret hvilket jeg k var glad for, det førte mig ud i at skære i mig selv og have meget slemme selvmords tanker.

Jeg har prøvet at snakke med mange om det men det virker ik. Jeg ved ik hvad jeg skal gøre mere, jeg overvejer mere og mere om jeg bare skal tage pulsåren.

Hvad skal jeg gøre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årig pige

Jeg kan sagtens forstå, at du ikke ved hvad du skal gøre. Nogen gange sker der så mange ting i ens liv, at det kan være svært at holde styr på.

At have en forældre som sidder inde er hårdt. Det er meget forskelligt, hvordan børn/unge reagere på dette. Nogen stjæler, nogen lyver, nogen bliver meget flittige osv. Det er helt almindeligt, at man gør ting som man ellers aldrig kunne finde på.

Nogen oplever, at deres modstandskraft bliver svækket, og man nemt kan overtales til ting som man normalt aldrig ville gøre.

Dem du har snakket med har nok ikke kunne sætte sig i dit sted. Det kan være svært, at forklare andre hvordan man har det, så de rigtigt kan forstå det.

Jeg syntes du skal forsøge igen. Nogen gange skal man forklare det mange gange, før andre kan forstår det. Nogen gange skal man tale med nogle andre end dem man har prøvet. Mon du kan komme i tanke om nogen?

Du skriver intet om din mor, men det ville måske være et godt sted at starte. Din mor kender dig sikkert godt og kan komme med ideer til hvad der kunne hjælpe dig. Det kan også være, at du er tryg ved din lærer og kan tale med, eller måske skrive til.

Måske du også skal tale med en læge eller en terapeut. De ved hvordan børn/unge reagerer på sorg og savn af deres forældre. Måske du kan komme i en ungegruppe sammen med andre med de samme udfordringer.

Måske har du mod på at ringe ind og snakke med en rådgiver på Savn – rådgivning til børn og andre, som kender en, der sidder i fængslet De ved hvordan man kan have det, når en forælder er i fængsel.

Måske kunne det være en rigtig god hjælp for dig? Man kan ringe på 28 80 60 00 og få en snak med en familierådgiver og få en snak om din situation. Telefonen er åben i hverdage fra 09-18.

Du skal også være velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116111 og tale med en af vores dygtige rådgivere. De kan hjælpe dig med nye handlemuligheder. Det er nemlig vigtigt at du får hjælp, så du får det godt og ikke gør skade på sig selv.

Jeg håber, at du har fået mod på at tale med nogen voksne, om kan hjælpe dig med at få det bedre

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!