Brev
Upassende Billede
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 13 år som har gjort den dummeste ting. For noget tid siden havde jeg nået med min eks (igen).
Han spurgte om nogen såkaldte nudes og ja jeg stolede på ham rigtig meget og jeg var helt sikker på at jeg kunne stole på ham. Men så var der så en dag hvor jeg ik skrev med ham hvor vi bare ik skrev sammen. Han sender så billedet videre til en pige som jeg ik er venner med som er hans eks. Og det skal siges jeg ik kun sendte et billede.
Men i hvert fald hende pigen hun sender det videre til hendes 3 bedste veninder og den ene bor i en by på sjælland og hende er jeg heller ik venner med. Hende sender de så til alle sine gode venner og har også nogen i Kbh, så hun sendte dem så til dem en anden by på sjælland og de  sender dem så til nogen på JYlland jeg har dog ik fundet ud af hvor på Jylland det er.
Men det værste er at 2 fra min klasse har billedet og har såden en app hvor de kan gemme billederne med kode. De 2 personer der har billedet fra min klasse er ik lige såkaldte mine bedste venner, men heller ik fjender men de hader mig (ingen ide hvorfor).
Jeg har fortalt min psykolog og min klasselærer det men min lærer skældte mig bare ud og sagde jeg havde dummet mig og hun ik ville hjælpe, hun ville bare få dem fra klassen have dem til at slette det.
Jeg får snaps fra drenge jeg ik kender hvro de skriver ” har hørt du sender nudes, sender du ik lige?” de er blokeret med det samme. Og der er en eller anden der har givet mit numme rvæk så nu får jeg grumme beskeder. Og jeg får de grummeste ”spørgsmål’ på ask og ja det giver mig bare selvmordstanker!
Jeg har allerede prøvet at gå selvmord én gang får nogen måneder siden hvor jeg tog overdosis piller. Jeg har cuttet men jege r dog stoppet af at folk synes det var latterligt..
Jeg vil bare gerne have hjælp til hvad jeg skal gøre, det går mig hårdt på.. alt det med billederne.. Jeg ved godt i ik kan få dem slettet men jeg har anmeldt det.
Mvh Pigen der sendte upassende billeder til den forkerte
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Jeg kan godt forstå, at du er ked af det for tiden. Jeg kan ikke trylle billeder ud af verden, men jeg vil gerne give dig min støtte. Jeg håber også meget, at du har gode venner, som støtter dig for tiden, og som er der for dig?
Du fortæller, at du har sendt upassende billeder til én, du stolede på. Det vil jeg godt lige tage fat i. Jeg tænker nemlig, at der ikke findes upassende billeder – kun upassende opførsel hos dem, der videresender noget, de ikke har ret til. Din nøgne krop og billeder af den tilhører dig, og ingen anden, uanset hvor mange fotos du sender af den. Det er derfor også godt, at du har anmeldt det. Det er både skadeligt og meget ulovligt at sende billeder rundt af andre personer, uden at man har fået tilladelse. Jeg tænker på, om dine forældre mon hjalp dig med at anmelde det? Eller din psykolog? For jeg ved fra andre unge, at det kan være godt at have en voksen til at hjælpe med sådan en anmeldelse. Så kan de voksne nemlig også følge op på, om der bliver gjort noget ved det!
Lige for tiden er der rigtig meget snak om netop det problem, du oplever. De sociale medier og vores smartphones gør det for nemt at tage og videresende billeder – og mange unge glemmer at tænke på, at pigen på billedet er et menneske, som bliver såret, og som overhovedet ikke har givet sin tilladelse til, at billederne må deles.
En pige, der hedder Emma, oplevede dette problem, og hun har sagt noget, som jeg synes er ret klogt. Det lyder ca. sådan her: ”Samtykke er det afgørende. Ligesom voldtægt og sex intet har at gøre med hinanden, så er billeder delt med og uden samtykke to helt forskellige ting.” Du kan læse mere om Emmas måde at tackle det på her: http://www.dr.dk/nyheder/indland/offer-haevnporno-faa-hele-emma-holtens-historie-her
Jeg tror, at den eneste måde, man kan få gjort noget ved problemet, er – udover at lade være nogensinde at sende billeder af sig selv, som man ikke ville vise sin bedstemor – at tale sammen om problemet. Jeg ville ønske, at din lærer ikke havde bebrejdet dig for noget, som du jo ikke kan lave om nu. Læreren kunne i stedet have sagt: ”Det må vi snakke om i klassens time. Vi skal have en debat om det her.” Ved dine forældre mon, at din lærer sagde sådan til dig? Ellers tænker jeg, at du skal sige det til dem. For det er slet ikke i orden, og det er noget, som skolen skal tage alvorligt, og gøre noget ved!
Jeg tror, at der skal ske en ændring i folks opfattelse, sådan at det bliver set som ondskabsfuldt at videresende nudes, i stedet for at folk synes det er sjovt, eller offerets (pigens) egen skyld.
NB: Du må gerne sende mit svar rundt til ALLE du kender.
Knus og kram fra BørneTelefonen