Brev
Svigtet af venner
Hej
jeg er en dreng på 15 år, men bare kald mig M.
Jeg kender alt for meget til at blive svigtet af venner, da mange af de venner jeg har haft hurtigt droppede mig gennem tiden, selvom jeg var meget glade for dem.
Nu vil jeg gennemgå de mennesker der droppede (nævner ingen navne)
Den første som var den værste. Vi var meget tætte engang, vi gjorde alt sammen og vi var venner i over 8 år, men jo flere år der gik, blev en et størrer svin. Efter nogle år begyndte han at tvinge mig til at gøre de ting, som jeg ikke havde lyst til f.eks mobbe andre (specielt mindre årige), glo på porno (i en alder på 9 ÅR). Han prøvede at få mig til at ryge. Hvis han ikke fik sin vilje ville han slå mig, hvis jeg ikke gad at være sammen med ham truede han mig. Men det værste var at efter vi var færdig med at glo på hans klamme porno, ville han efterligne det og gøre det med MIG. Han truede mig også med vold hvis jeg sagde nej (med andre ord han prøvede at voldtage mig) heldigvis slap jeg ud af det i sidste ende (uden at han gjorde noget) . Heldig vist er det glemt og det fortrød det virkelig (han sagde aldrig undskyld), men stadig utilgiveligt.
Lad os tage HELE min klasse, de er grunden til at jeg er konstant deprimeret i skolen. Da jeg gik i indskolingen (0-3 klasse) gik alt godt, men så da 4 klasse begyndte, begyndte alle at hade mig. De ville ikke nærme mig selv pigerne læb væk og råbte AAAADDD, bare ved at jeg kommede i nærheden af dem. Mange begyndte at svine mig til, mobbe mig osv. Mange gange inviterede de mig til en fest og det blev jeg meget glad for, men da jeg kom måtte jeg bare sidde alene og nogen gange sagde de at jeg skulle holde kæft kår jeg sagde noget, det var også en der sagde “DU HAR INGEN VENNER, DEÆB DIG SELV” og alle andre bakkede ham op og lod ham mobbe mig, da jeg prøvede at mod arumentere ham sagde de andre “stop M du kan ikke vinde”.
Men de værste år var fra 7-9 klasse, der blev mobnignen meget alvorligt, men brevet er blevet lidt for lang så jeg fortæller lige kort om tingene. Jeg følte mig totalt uintelligent, efterladt og alle så mig som en eller anden spasser. Engang da vi skulle til Italien på ferie har de aldrig været mere flinke over for mig jeg blev syg en dag på ferien og alle havde ondt af mig og syntes det vat syndt for mig, jeg syntes det var hjertevarmende og jeg troede at de endelig ville give mig en chance. Men da ferien var forbi var alt tilbage til det samme, de blev sure på mig og efterladt mig, månedere senere blev jeg inviteret til en privat fest, men de planlagde at jeg skulle have det dårligt og lod mig være udenfor i kulden i mørket, midt om natten. 4 fra klasse var i stand tilat komme ind på min facebook profil og lavede et falsk post hvor der stod at jeg var i KBH for at købe kondomer.
Igennem 7-8 klasse havde jeg faktisk en god ven som altid var der for mig, de andre begyndte dog at hade ham. Vi lavede alt muligt sammen som venner plejer. Men en dag tog min klasse fra ham og efterlod mig alene indtil han stoppede på skolen og nu har han bare glemt mig, han blokerede mig endda på Facebook så jeg ikke kan skrive til ham.
Har mange flere, men det er blevet for langt nu, jeg har kun 2 venner nu, men de er forholds vist nye da min ældste nuværende har jeg kun kendt i 10 måneder.
Jeg har talt med mine forældre om mink klasse, men der sker ikke noget. Har foralt det til mine lærer, men de siger at det er min egen skyld. Har fortalt det til min psykolog og sundheds plejerske, men de siger at jeg bare skal holde mig væk fra dem, men jeg føler bare ikke at det er nok hjælp. Og jeg er meget bange for at midste de sidste venner jeg har.
Hvad skal jeg gøre for at få hjælp. Jeg er konstant deprimerede af de venner der har svigtet mig og jeg føler mig hjæpleløs og føler ikke at jeg fortjener at leve,lænere.
Kan i komme med foreslag?
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Jeg er meget ked af at høre om de ting, du må gennemgå. Det er bare ikke i orden, at dine lærere ikke tager dig alvorligt. Det fatter jeg simpelthen ikke.
Det er rigtig godt, at du taler med skolepsykologen og sundhedsplejersken, så du forhåbentlig får noget opbakning der, men hvis du skal fortsætte i den klasse, så skal der altså mere hjælp til. Og det skal der med det samme.
Din skole må have en AKT-lærer (adfærd, kontakt, trivsel), som kan hjælpe dig og klassen og ikke mindst dine lærere med at få skabt en bedre klassekultur. Det er særdeles kritisabelt, at der ikke bliver gjort mere. Det kan dine forældre undersøge ved at ringe til skolens ledelse.
Din skole må også have en mobbepolitik med en handleplan for, hvad skolen skal gøre, når der opstår mobning i en klasse. Det kan dine forældre også undersøge ved at kontakte ledelsen. Måske kan I også finde det på skolens hjemmeside.
Det, der sker, er i hvert fald fuldstændig uacceptabelt. Og det er på INGEN måde din egen skyld.
Mobningen er et resultat af, at din klasse på ingen måde fungerer. Der er noget helt galt. Ellers opstår den form for mobning ikke. Og du skal vide, at det ligeså godt kunne have været en anden og ikke dig, det gik ud over.
Med andre ord, så er det tit små tilfældigheder, der gør, at nogen bliver mobbet, og hvem der bliver mobbet.
Du må derfor endelig ikke opfatte dig selv som sådan et menneske, der er født til at blive mobbet. Det er du ikke. Du er et menneske, der har været så uheldig, at du er kommet til at gå i en rigtig dårlig klasse.
Desværre kommer det jo uanset hvad til at præge din selvopfattelse, så du får den tanke, at du ikke fortjener at leve. Men det kan jeg garantere dig for, at du gør!
De voksne mennesker omkring dig lever tydeligvis ikke op til deres forpligtelser. Du er blevet svigtet. Det er derfor, du nu har de triste tanker, som du har.
Det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om dine tanker, så det ikke bliver værre, og så du kan få det bedre. Det fortjener du i allerhøjeste grad. Det er nødvendigt for dig at stole på, og det kan en psykolog hjælpe dig med.
Egentlig vil jeg anbefale dig at skifte skole med det samme, så du kan nå at afslutte din skoletid på en god måde, men da der nu er så kort tid til afgangsprøverne, er det nok ikke så smart...
Og dog... hvis det forholder sig sådan, at du pga. mobningen er kommet bagud med det faglige, så er der jo den mulighed, at du skifter skole og starter i en 8. klasse, så du har et ekstra år til at indhente det, du er kommet bagud med. Og vigtigst af alt så har du et ekstra år til at få et godt forhold til en ny klasse.
Jeg synes, at du skal tale med dine forældre om både det med at skifte skole, din nuværende skoles mobbepolitik samt AKT-læreren. Måske kan du bruge dit brev og mit svar til at vise dem, hvordan det hænger sammen, og hvad vi fra BørneTelefonen anbefaler. Evt kan du bede dem læse om Børns Vilkårs tilbud om hjælp til klasser med problemer >>
Du er til enhver tid velkommen til at kontakte BørneTelefonen og få en snak med en rådgiver. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at få det bedre og med at få talt om tingene, så du også kan få nogle idéer til, hvordan du skal takle de svære ting.
Til sidst vil jeg lige sige, at de, der mobber, ofte selv har det skidt... Og alle de, der bare følger med, er ofte bange for at sige fra. De følger flokken, fordi de er bange for selv at blive mobbet eller holdt udenfor.
Derfor er der en masse af dine klassekammerater, der godt ved, at det, de gør, er helt forkert. De har bare vænnet sig til at følge flokken og kan ikke komme ud af det.
Det er derfor, jeg mener, at hele klassen og dine lærere har brug for hjælp til at skabe en bedre kultur. Der er mange ting i din klasse, der ikke fungerer. Og INTET af det er din skyld.
De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen