Brev
Sprog
Hej jeg hedder ali jeg går i 8. klasse og jeg blev mobbet på grund af mit sprog.
jeg er født her men da jeg blev 6 år rejset jeg sammen med min familie til et andet land og 6 år efter er vi kommet tilbage og derfor føler jeg at mit skæv sprog betyder at jeg må ikke være her eller det er hvad der siger min klassekammerater.
jeg har brug for jeres hjælp til at hvordan kan jeg få dem til at stop med at mobbe mig på grund af mit sprog.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ali
Jeg er glad, at du skriver herind, for der er ingen, der skal mobbe dig. Derfor er det vigtigt, at du får det sagt til en voksen omkring dig, fx en af dine lærere på skolen, så de kan sørge for, at dine klassekammerater lærer, hvordan man skal behandle hinanden ordentligt. Mobning er nemlig aldrig okay!
Mobning kan nemlig gøre, at det bliver endnu sværere for dig at lære det i skolen, som du skal, og sådan skal det ikke være. Derudover kan det også betyde, at man kan komme til at føle sig forkert, og det skal man heller ikke. Der er nemlig intet forkert ved dig. Du har derimod boet forskellige steder, og derfor er det helt forståeligt, at du ikke taler dansk på samme måde, som de af dine klassekammerater, der har talt dansk hele livet. Lad vær med at sammenligne dig med dem, for det er ikke fair.
Jeg ved ikke, om dine lærere ved, at de andre mobber dig med dit sprog? Hvis ikke, så synes jeg, at du skal vise dem dit brev og mit svar, så de ved, hvordan du har det. Når de ved det, er det de voksnes ansvar at sørge for, at mobningen stopper. Måske dine klassekammerater slet ikke ved, at det gør dig ked af det?! Mon du har mod på at vise en af lærerne brevet, så de kan hjælpe dig? På vores hjemmeside kan du læse mere om mobning, og hvad man kan gøre, hvis du har lyst. Du kan se mere her.
I forhold til dit sprog, så ved jeg, at der på nogle skoler bliver tilbudt “ekstra” undervisning, hvor man man arbejde med det, man har lidt svært ved. Måske du eller dine forældre kunne undersøge, om det er en mulighed for dig, hvis du altså tænker, at det kunne være en ide?
Jeg håber du kan finde mod til at få fortalt din lærer, hvad der foregår og hvordan du har det.
Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen