Brev
fuck min lære
min lære udstiller mig helt vildt, og bruger mig som exsempel på man skal skrive noter, synes det er helt vildt unfair at hun skal udstille mig på den måde
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Tak, for dit brev.
Det lyder ikke spor sjovt at blive udstillet af sin lærer, og jeg kan godt forstå, hvis du bliver vred og føler, at din lærer er unfair.
Du nævner ikke, hvor ofte/mange gange du har følt, at din lærer udstiller dig? Uanset hvad så tænker jeg, at din lærer skal have at vide, at du føler dig udstillet, og at det ikke er rart. Ingen ville bryde sig om at blive trukket frem som et eksempel på, hvordan man ikke skal gøre tingene. Jeg forestiller mig, at det er sådan, det er foregået?
Det er meningen, at alle børn og unge skal have det godt i skolen. Det er faktisk din lærers ansvar, at alle i klassen har det godt og er trygge. Din lærer gør desværre det helt modsatte, når hun udstiller dig. Jeg tænker, det er vigtigt, din lærer får at vide, hvordan du får det med det.
Det er virkelig godt, at du skriver til brevkassen og fortæller om din oplevelse med din lærer og samtidig får sat ord på dine følelser. Det er en styrke at kunne sige, hvordan man har det og bede om hjælp, når tingene bliver svære.
Jeg vil foreslå dig, at du fortæller om din lærer til enten din mor, far eller en anden voksen, som du er tryg ved. Den voksne kan hjælpe dig med at tale med din lærer, hvis ikke du selv har mod på at sige, at du synes, det er ubehageligt at blive udstillet, og at du føler dig unfair behandlet.
Jeg vil også gerne fortælle dig om Elevtelefonen. Her sidder der unge på din alder, som ved en masse om dine rettigheder. De kan helt sikkert komme med nogen gode bud på, hvordan man kan snakke med din lærer om det her. Det kan være rart at snakke med nogen på sin egen alder om det – og her er du helt anonym også.
Du har allerede taget første skridt ved at skrive til brevkassen for at fortælle om din lærers unfair måde at udstille dig på. Jeg tror derfor også på, at du er stærk og modig til at sige til din lærer, at du føler dig udstillet, og at du ikke kan lide det.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen