Brev
Selvmord
Jeg hader skole. Overvejer at hænge mig selv. Der er en person som jeg sidder ved siden af. Han siger at jeg skal hænge mig selv og skyde mig selv osv. Ved ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv. HJÆLP!!!!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Jeg bliver meget bekymret for dig, når jeg læser dit brev. Det lyder som om, skolen ikke er et rart sted for dig lige nu. Du skriver, at du hader skolen og ikke ved, hvad du skal gøre ved dig selv. Og sådan skal det selvfølgelig ikke være!
Når man har selvmordstanker, er det ofte et udtryk for, at man gerne vil ændre noget i sit liv lige nu og gerne vil prøve at stoppe den smerte, man føler. Du fortæller ikke præcis, hvorfor du ikke vil leve længere. Men du skriver, at du hader din skole, og at ham ved siden af siger nogle voldsomme ting til dig.
Du må ikke lytte til, hvad han siger til dig. Det er nogle voldsomme og forkerte ting han siger, som skal stoppes med det samme af en voksen!
Jeg kan forestille mig, at det virkelig er nogle ubehagelige ord at høre. Sådan tror jeg mange ville have det i hvert fald, og det er derfor meget vigtigt, at du at du fortæller en voksen, hvordan du har det. Det kan være din mor eller far, en lærer eller en anden voksen du føler dig tryg ved.
Fortæl den voksne, hvad du føler, og at du overvejer at gøre skade på dig selv, og at du ønsker deres hjælp til at få det bedre. Det kan godt være rigtig svært at få sagt, så hvis det kan hjælpe, så prøv at vise dem dit brev.
Jeg tænker lidt, at der måske er en særlig grund til, at du ikke har sagt det til en voksen, du kender. Har jeg ret i det? Ikke alle har jo forældre eller voksne, som de ‘bare’ kan tale med…. måske har du allerede prøvet at fortælle om problemerne til en eller flere voksne?
Måske virker de ligeglade, når du fortæller om ting fra skolen? Eller måske synes de voksne, at det er en lille ting, at du skal høre på kommentarer og finde dig i dårlig stil? Det kan også være, at du og din familie ikke er gode til at tale om ting, der er svære. Eller noget helt andet…
Så må du tale med andre – og der findes flere muligheder, du kan tage fat i.
Du kan kontakte Headspace . Her kan du tale med den samme rådgiver flere gange. Mange unge har følt sig hjulpet af rådgiverne i Headspace. Her kan du få flere gode ideer og forslag til, hvad du kan gøre.
Du kan kontakte din skoleledelse, der har pligt til at hjælpe dig. De skal simpelthen have en plan liggende for, hvad de gør i en situation som denne.
Kontakt din studievejleder på skolen – eller den lærer, som du har mest tillid til. Måske handler din lede ved skolen om flere eller andre ting, som du behøver hjælp til?  Måske kan I tale om alternativer til livet på skolen: Efterskole? Skoleskift? Der findes forskellige muligheder, som I kan tale om.
Du kan ringe ind til BørneTelefonen på tlf. 116111, så kan vi sammen få flere ideer til, hvad du kan gøre. Det er nemmere for os at hjælpe dig, når vi ved lidt mere om din situation og dit liv.
Jeg håber inderligt, at du hurtigst muligt vil række ud og bede en voksen om hjælp, så du kan få det bedre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen