Brev
Selvværd og mobning
Hej BB!
Jeg er en pige på 15 år med et problem. Jeg har rigtig skæve tænder, og jeg bliver mobbet med det i skolen.
Tandlægerne vil ikke give mig en bøjle, og min mor bliver sur når jeg bare nævner det.
Jeg har det ikke godt med mig selv på grund af dem, jeg vil bare så gerne have bøjle, for jeg gider dem ikke mere.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..
Kh. Maria
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Maria.
Det er slet ikke i orden, at du bliver mobbet, hverken for dine tænder eller for noget andet. Du har ret til at være dig selv, sådan som du er skabt. Og du har ret til at være en del af fællesskabet uden at blive mobbet.
Der er mange børn, der ligesom dig tænker, at bare de så anderledes ud, eller var dygtigere, eller havde en anden familie, eller havde noget andet tøj ,eller..........så ville de ikke blive mobbet.
Måske tænker du, at når du bliver mobbet med dine tænder, så ER det tænderne, der er problemet. Men jeg kan fortælle dig, at du bliver ikke mobbet, fordi du har skæve tænder. Du bliver mobbet, fordi du går i en klasse, hvor der er et dårligt sammenhold. I din klasse har eleverne ikke lært at være sammen på en ordentlig måde. Derfor er der nogen, der prøver at tage magten ved at mobbe andre. Og det er tilfældigvis dig, det går ud over. Hvis du ikke var der, ville mobningen fortsætte og gå ud over en anden.
Det er fint, at du skriver og beder om råd, og det er fint, at du gerne vil arbejde på at blive fri for mobningen. Der er nemlig ingen, der skal finde sig i at blive mobbet.
Men løsningen finder du ikke ved at få rettet dine tænder. Løsningen findes ved at lærerne i din klasse tager ansvar for, at der foregår mobning. Det er forbudt at mobbe i de danske skoler, og alle skoler skal have en plan for, hvad der skal ske, når mobning finder sted. Mange skoler har en særligt udddannet AKT lærer, der er god til at tale med klasser om mobning og om, hvordan klassen kan blive bedre til at give plads til alle.
Jeg vil opfordre dig til, at du evt. sammen en veninde får snakket med din klasselærer om mobningen, så I får gjort noget ved det. Hvis du ikke synes, det hjælper, må du bede dine forældre om at kontakte skolen.
Måske kan du have glæde af at gå ind på Sofies Univers og læse om mobning, og du kan også læse mere om det på vores hjemmeside. Her kan din klasselærer også se forslag til, hvordan man kan arbejde med mobning i skolen.
Til sidst vil jeg fortælle, at BørneTelefonen har en Skoletjenest ,der kommer og besøger skoler med og fortæller om mobning og hvordan man kan få trivsel i klassen. De er rigtig gode til at snakke både med eleverne, lærerne og forældrene om, hvordan klassen kan komme til at fungere bedre sammen. Hvis din skole er medlem af Børns Vilkår, er prisen for besøg af Skoletjenesten meget rimelig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen