mobnig

hej brevkasse
jeg bliver mobbet over mobilen hele tiden jeg bliver trist og får nogen onde tanker.

hvad skal jeg gøre???

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg kan godt forstå, at du bliver trist over at blive mobbet hele tiden over mobilen, og er i tvivl om, hvad du skal gøre for at få det til at stoppe.
Jeg ved ikke, om dine onde tanker handler om, hvordan du kan få mobningen til at stoppe, men det kunne det nok sagtens være? Og når du skriver onde tanker, kunne det måske handle om, hvordan du vil hævne eller gøre gengæld mod den eller dem som mobber, for at få dem til at stoppe?
Først og fremmest vil jeg råde dig til at prøve at lægge de onde tanker til side og tænke over, hvordan vi på en andre måder kan finde muligheder for at få mobningen til at stoppe. Jeg er i tvivl om, om der er nogen andre der ved, at du bliver mobbet over mobilen og hvordan du har det? Mit forslag vil være at tale med en voksen – dine forældre, lærer, skoleleder eller en pædagog – eller måske en ven som kan støtte dig i, at få det sagt. Hvis du taler med dine forældre om det og viser dem sms’erne, så kan de måske hjælpe dig med at kontakte skolen, hvis det er her mobningen foregår. Mon, du kunne have mod på det?
Jeg synes, at det er vigtigt, at du ikke går alene og gemmer på det, for mobning er en alvorlig sag. Mobning over mobilen er ligeså slem som alle andre måder at mobbe, og på mobilen kan man mobbe hele tiden, også når man er hjemme. Så det er vigtigt, at du gør opmærksom på at der er nogen som mobber, så det kan stoppe.
Hvis det er svært at få det sagt til nogen, så kunne en mulighed være at vise dem vores breve. Så kan de læse om hvordan du har det, og hvilke forslag jeg har skrevet til dig. Mon, det kunne være en mulighed, du kan bruge?
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen eller SMS’e ind på 116 111, eller logge dig på chatten her på hjemmesiden. Der vil rådgiverne altid gerne lytte og tale med dig, om hvordan du har det og måske kan I sammen finde på andre ting du også kan gøre for at få stoppet mobningen.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!