Brev
Min veninde slår mig
Hej jeg er en pige på 10
Min veninde slår mig hver dag. Hun stopper ikke når jeg siger stop, så slår hun mig bare igen. Nogle gange sparker hun mig også.
Hvad skal jeg gøre
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os.
Det lyder ikke som en særlig sød veninde, der slår og sparker. Veninder skal helst passe på hinanden og have det sjovt sammen. Det lyder rigtig hårdt for dig, at hun slår og sparker.
Du siger stop, når hun gør det. Det er rigtig godt, at du siger fra. For det er ikke okay, det hun gør!
Men din veninde slår stadig, selvom du siger stop. Derfor er det vigtigt, at der er en voksen, som får det at vide. Du skal have hjælp, og din veninde skal også have hjælp til at stoppe med at slå andre. Det må man nemlig ikke.
Jeg synes, du skal fortælle det til din mor eller far. Måske du har prøvet på det. Hvis det er svært, så kan du en aften prøve at sige:
“Mor, det er lidt svært. Min veninde slår mig. Hun slår hver dag, og jeg vil gerne have hjælp til at stoppe hende.”
Du kan også skrive det på en seddel til dine forældre og lægge den på køkkenbordet eller på deres seng. Kunne du gøre det, tror du?
Hvis din veninde går i din klasse. Så synes jeg, du skal give en seddel til din lærer også. Du kan også spørge din lærer, om I kan snakke i en pause. Så kan I måske gå en tur, og du kan fortælle.
Sammen med din veninde skal du have det godt. De voksne kan hjælpe din veninde med at stoppe med at slå.
Det kan også være, du kan prøve at finde en anden sød veninde i klassen. En sød pige der ikke slår. Kunne du have lyst til det?
Hvis din veninde bliver ved, og det er svært at sige til de voksne. Så synes jeg, du skal ringe til os på BørneTelefonen på 116 111.
Vi vil gerne hjælpe dig med at få det til at stoppe.
Det er sejt, du har skrevet til os! Jeg tror på, du kan fortælle om det til en god voksen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen