Brev
Jeg mobbede flere dengang
Hej børnetelefonen.
Jeg har igennem en længere periode mobbet uskyldig klassekammerater.
Det startede for ca. et år siden hvor han (Ham som jeg mobbede) lagde et nyt profilbillede op på facebook hvor han så virkelig grim ud og hele klassen gjorde nar af det hvor de fik mig til at køre en hates på ham.
Jeg har den dag i dag en virkelig dårlig smag i munden og ville ønske at jeg kunne ændre i fortiden. Det var især da han flyttede skole, at jeg fik det dårligt
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år!
Hvor er jeg virkelig glad for, at du skriver ind! Dit brev viser nemlig, at du har udviklet dig og er blevet klogere. Klogere på dine grænser for, hvordan du vil være overfor andre. Men også klogere på, at handlinger fra fortiden kan få stor betydning for ens fremtid.
Du har gjort noget, du fortryder. Og du mærker dårlig samvittighed. Det er faktisk godt. For den dårlige samvittighed kan hjælpe både dig og drengen til en nemmere fremtid.
Vi mennesker kommer alle ud for at gøre noget, der skader en anden. Det er hårdt at bære på. Og selvom vi har lyst, så kan vi ikke skrue tiden tilbage.
Men vi kan gøre dét, som, vi synes, er rigtig at gøre. Hvis vi derfor selv ville blive glade for at få en undskyldning, når nogen behandler os dårligt, giver vi en undskyldning, når vi behandler andre dårligt. Og så gør vi selvfølgelig ikke den dårlige handling igen, fordi vi er blevet klogere.
Det lyder enkelt - men det er faktisk ikke helt enkelt at give en undskyldning til en anden. Vi kan få lyst til at lade som ingenting og lade det gå i glemmebogen. Men langt op i voksenlivet kan vi huske ting, som vi ikke fikset på en god måde. Mon du kan genkende dig selv i det, jeg skriver her?
Jeg vil råde dig til at tænke over, om det kunne hjælpe dig og drengen, at du fik sagt undskyld. Samtidig vil jeg også råde dig til ikke at gå alene med dine tanker og dårlige samvittighed. Jeg foreslår derfor, du taler med dine forældre eller andre voksne, som du har tillid til. Fortæl, hvad der skete, og hvordan du tænker om det i dag. Så kan I sammen finde frem til, hvad der er klogt for dig at gøre for at rense din samvittighed og komme godt videre i din nye, kloge udgave af dig selv.
Til sidst vil jeg fortælle dig, at mobning altid hænger sammen med en usund klassekultur. Som du kan mærke, er det derfor ikke kun drengen, der blev offer for mobningen. Men også dig. På den måde er mobning skadelig for alle i en klasse.
Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen og tale med en af de mange voksne, som sidder parat til at lytte til dig og tale med dig om, hvordan, du bedst kommer videre.
Jeg ønsker dig held og lykke.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.