Brev
jeg bliver kaldt en krans, og jeg ved ikke hvad det betyder.
I skolen kalder alle drenge i min klasse, mig en kran.
Jeg ved overhovedet ikke hvad det betyder, men jeg synes det er meget ubehagelig,
så i mange meget gerne finde ud af, hvad en kran betyder.
i Dette sammenhæng er det et skældsord.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg kan godt forstå, du syntes det er ubehageligt at blive kaldt en kran. Med mindre man bliver kaldt noget sødt, så tror jeg de fleste synes, det er meget ubehageligt at blive kaldt noget som helst.
Jeg kan ikke sige dig hvad det præcist betyder, at de kalder dig kran. Detr det kan betyde noget forskelligt, men hvis mange siger det samme, ku det godt tyde på at der er et gruppe-pres drengene imellem, det er ikke engang sikkert, de selv ved hvad de siger.
Nogen bruger kran om deres kone eller kæreste, og ikke nogen negativ mening. Men det lyder på dig, at det ikke er ment positivt.
Det er slet ikke i orden at de kalder dig navne, det er uhyre dårlig stil og ikke særlig modent. De drenge trænger til et modsvar og en tænker.
Nu ved jeg ikke hvad du har prøvet for at få dem til at stoppe, men jeg tænker at der er nogle muligheder du kan prøve af.
Sige det til dem, ligeud, at det faktisk er ubehageligt. Eller når der er en der siger kran, siger du, kan du sige at hvis jeg er en kran, så er du en måge ( eller noget andet?).
Eller få pigerne på banen og få deres hjælp til, at få drengene til at stoppe - måske kan I stå sammen her, så der ikke udvikler sig dårlig stil i klassen!?!
Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis er nemt at skulle sætte sig op imod drengene, men nogle gange er man nødt til at satse. Ellers skal du få fat i en lærer og få talt om stilen i klassen, og de udtryk der ryger gennem lokalet. Du kan evt skrive til din lærer over intra/lectio, hvis du ikke lige har mod på at sige det?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen