Hvorfor er han sådan?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 17 år.

Det lyder godt nok som om, at de drenge på en eller anden måde har fået til vane at behandle dig dårligt. Det er slet, slet ikke i orden!

Jeg synes, at drengene skal have at vide, at nu er din grænse nået. Måske har du allerede fortalt dem, at de skal stoppe. Hvis du ikke har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Du kan fortælle dem det på flere forskellige måder.

Du kan f.eks. gå over til dem næste gang de gør det og sige. "Nu harjeg hørt på jeres lyde og de samme ord, lyde osv. i to år  og nu synes jeg ikke det er sjovt mere. Så jeg vil gerne have, at I stopper nu!" Du kan måske tage en veninde med, som kan bakke dig op, så du ikke skal stå der alene.
Når drengene har sagt sådan til dig i to år, så tror jeg, at de ville blive ret overrasket over, hvis du gik hen til dem og sagde stop. Det ville måske få dem til at holde op og få dem til at få lidt mere respekt.
Det er måske en grænseoverskridende måde at gøre det på, men hvis du kan tage mod til dig, så tror jeg, det er den mest effektive måde. I hvert fald hvis du aldrig har sagt stop til dem før.

Hvis du ikke har lyst til at konfrontere dem ansigt til ansigt, så synes jeg, at du skal søge råd og hjælp hos en lærer. Her kan du fortælle læreren, hvordan de har behandlet dig. Du kan faktisk fortælle det ligesom du har skrevet det her i dit fine brev. Din lærer skal tage det seriøst og hjælpe dig!

En sidste ide til, hvad du kan gøre er at skrive til ham fyren, som du har haft et godt øje til. Du kan skrive til ham over SMS, Facebook eller lignende. Her kunne du skrive noget i stil med. "Jeg undrer mig over den opførsel du og dine venner har, når I er sammen og når I ser mig. Det er noget, der har stået på i mange år nu og jeg vil gerne have det stopper nu, da det på ingen måde er sjovt og jeres opførsel er gået langt over grænsen". Du kan skrive til ham, at du har valgt at skrive til ham, fordi du synes, at han gør det lidt mindre end de andre drenge.

Du skriver, at du er usikker på ham her fyren er vild med dig. Det kan sagtens være han er det. Når man er vild med én, kan man nogle gange godt vise det på en meget mærkelig måde. Men da det har stået på så længe, så tænker jeg ikke, at han er en fyr, der er værd at samle på. Med mindre han kan få sine venner til at stoppe med at behandle dig dårligt.

Jeg håber, at det gav dig lidt ideer til, hvad du kan gøre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!