falske rygter

jeg er en pige der lige er fyldt 17år

og dagene før har jeg fået at vide at en jeg troede var min ven har sagt at jeg har sex med ham og ham har sagt det til halvdelen af min skole

og en anden pige har sagt at jeg ikke går med bh til ham jeg troede var min ven og han har sagt til halvdelen af skole

hvad gør jeg

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Tak for dit brev. Det er ikke rart, hvis man oplever, at nogen fortæller usande ting om en. Det er vi sikkert mange, der kan være enige om.

Du kan overveje at fortælle din ven, at du har fået at vide, at han fortæller historier om dig videre til andre. Hvis det er sandt, kan han måske give dig en forklaring på, hvorfor han har gjort det?
Det kan jo også være, at det ikke er sandt - at han faktisk ikke har fortalt nogen historier om dig videre til andre? Det kunne være, at han faktisk ER din ven, men at nogen andre også fortæller usande historier om ham.

Under alle omstændigheder, tror jeg at det er vigtigt, at du finder ud af, hvad der præcist er sket. På den måde, kan du også bedre får overblik over, hvem du skal gå til for at få det løst. Den person der har startet rygterne, kan måske få fortalt, at det ikke var rigtigt. Det ville i hvert fald være god stil. Og det synes jeg godt, at du kan kræve af personen.

Jeg håber, at du får mod på at tale med din ven og finde ud af, om det er sandt, hvad du hører. Det er vigtigt, at han ved, at det sårer dig og at det gør ham til en dårlig ven for dig. Måske du må overveje, om du vil blive ved med at være ven med ham?

Vi kan desværre ikke bestemme hvilke historier, andre må fortælle - men vi kan bestemme hvilke historier, vi selv vil fortælle. Du kan fortælle, at det ikke er sandt, de rygter der er blevet delt.
Men jeg forstår, at det er meget grænseoverskridende og ubehageligt, at der bliver fortalt historier om én, der ikke er sande. Det kan derfor også være, at du får brug for at tale med nogen om det her og de tanker, det har sat i gang i dig.

Kan du mon komme i tanke om en person, som du ville være tryg ved at tale med det om? Måske en veninde, din mor, en moster, en lærer eller en studievejleder? Hvis rygterne bliver ved, kan det også være, at den person kan hjælpe med, at få det undersøgt og stoppet.

Jeg håber, at du kan bruge svaret her til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med at få rygterne stoppet og blive glad igen.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!