Brev
falske rygter
jeg er en pige der lige er fyldt 17år
og dagene før har jeg fået at vide at en jeg troede var min ven har sagt at jeg har sex med ham og ham har sagt det til halvdelen af min skole
og en anden pige har sagt at jeg ikke går med bh til ham jeg troede var min ven og han har sagt til halvdelen af skole
hvad gør jeg
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev. Det er ikke rart, hvis man oplever, at nogen fortæller usande ting om en. Det er vi sikkert mange, der kan være enige om.
Du kan overveje at fortælle din ven, at du har fået at vide, at han fortæller historier om dig videre til andre. Hvis det er sandt, kan han måske give dig en forklaring på, hvorfor han har gjort det?
Det kan jo også være, at det ikke er sandt - at han faktisk ikke har fortalt nogen historier om dig videre til andre? Det kunne være, at han faktisk ER din ven, men at nogen andre også fortæller usande historier om ham.
Under alle omstændigheder, tror jeg at det er vigtigt, at du finder ud af, hvad der præcist er sket. På den måde, kan du også bedre får overblik over, hvem du skal gå til for at få det løst. Den person der har startet rygterne, kan måske få fortalt, at det ikke var rigtigt. Det ville i hvert fald være god stil. Og det synes jeg godt, at du kan kræve af personen.
Jeg håber, at du får mod på at tale med din ven og finde ud af, om det er sandt, hvad du hører. Det er vigtigt, at han ved, at det sårer dig og at det gør ham til en dårlig ven for dig. Måske du må overveje, om du vil blive ved med at være ven med ham?
Vi kan desværre ikke bestemme hvilke historier, andre må fortælle - men vi kan bestemme hvilke historier, vi selv vil fortælle. Du kan fortælle, at det ikke er sandt, de rygter der er blevet delt.
Men jeg forstår, at det er meget grænseoverskridende og ubehageligt, at der bliver fortalt historier om én, der ikke er sande. Det kan derfor også være, at du får brug for at tale med nogen om det her og de tanker, det har sat i gang i dig.
Kan du mon komme i tanke om en person, som du ville være tryg ved at tale med det om? Måske en veninde, din mor, en moster, en lærer eller en studievejleder? Hvis rygterne bliver ved, kan det også være, at den person kan hjælpe med, at få det undersøgt og stoppet.
Jeg håber, at du kan bruge svaret her til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med at få rygterne stoppet og blive glad igen.
Mange hilsner fra BørneTelefonen