Brev
Folk bagtaler mig
Hej brevkasse
jeg håber i kan hjælpe mig
jeg syntes at folk går og bagtaller mig og når jeg kommer hjem fra skole græder jeg
når har spurgt en eller anden om de kan lege så når jeg venner mig om så står den person og visker med en anden
og min mor vil snakke med min lære men det gider jeg ikk have fordi så bagtaller de mig bare mere
håber i kan hjælpe
knus fra pigen på 10 år
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år  Det er bare rigtig ubehageligt når man føler, at andre taler bag ryggen på en. Det er godt at du har skrevet ind til os, for det du oplever, skal stoppes. Jeg synes det er rigtig godt gået, at du prøver at tale med dem og inviterer til en legeaftale, selvom du føler at de hvisker om dig bagefter. Det må kræve mod, tror jeg, og det er rigtig sejt at have mod til at gøre svære ting. Du har talt med din mor og det synes jeg er super godt. Det viser, at du passer på dig selv og bruger de voksne omkring dig til at hjælpe dig med at passe på dig selv. Det er bare så godt og især når man er 10 år, som du er. Jeg kan godt forstå at din mor vil gå til din lærer, men jeg kan også godt forstå, at du tænker, at så hvisker de måske endnu mere. Men det er faktisk din lærers ansvar at alle børn har det godt og hvis ikke læreren ved hvad der foregår, kan hun ikke gøre noget ved det. Når nu du går og er lidt nervøs for, at det måske kunne blive værre hvis din lærer ved det, så synes jeg måske at det er en god ide, at fortælle dét til din lærer også. For når hun  så hjælper pigerne med at stoppe, kan hun være ekstra opmærksom på, hvordan hun gør det, så det netop ikke bliver værre for dig.Jeg ønsker dig alt godt. Kærlig hilsen  BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!