Brev
En i min klasse er lige blevet slået
Brevet er anonymiseret af hensyn til afsenderen
Hej Børnetelefonen.
Det er første gang jeg skriver her. En i min klasse. Vi kalder ham bare for O, er ikke den mest populære. Han bliver tit lavet sjov med, men på en måde hvor han selv også syntes det er sjovt.
I dag, så for første gang kom han i en slåskamp med en anden. Han blev tæsket (forstået som han ikke slog, men den anden gjorde) og han begyndte at bløde over øjet.
Jeg stod og kiggede da de har gjort det flere gange, men der har de begge syntes at det har været sjovt, men denne gang så var det mere voldsomt.
Jeg har ondt af ham, da han aldrig har været særlig populær, men han spiller også selv stor, så han var på en måde selv ude over det
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Først og fremmest vil jeg lige sige, at jeg synes, at du virker som en rigtig god ven. Du er rent faktisk bekymret for en i din klasse, som ikke er særligt populær, og som ikke bliver behandlet pænt af de andre.
Du fortæller, hvordan der bliver lavet sjov med O, men på en måde hvor han også selv syntes, det er sjovt. Men jeg er faktisk ikke sikker på, at O synes det er sjovt, selvom der virker sådan. Mon ikke han godt kan fornemme, at han er den, der oftest bliver lavet sjov med? Og mon ikke han bare ”spiller” med og lader som om, det er sjovt, fordi han ikke tør sige fra?
Det virker som om, at du i hvert fald ikke synes, at det er en ok måde, O bliver behandlet på. Så derfor ER det nok ikke ok, det der sker. Selvom O griner med. Og jeg synes heller ikke det lyder til, at O har det godt i jeres klasse.
Derfor synes jeg, at du skulle tage en snak med en af jeres lærer om det. Fortæl at du har ondt af O, og at O bliver drillet og slået. Det er nemlig sådan, at din lærer skal sørge for, at alle kan være i skole uden at blive drillet eller slået. Så din lærer skal sørge for, at det bliver stoppet.
Måske er du lidt bange for at fortælle det til læreren? Måske føler du at du sladre? Men det gør du ikke. Det er langt værre ikke at gøre noget, når man ved, at nogen behandles dårligt. Hvis du alligevel er nervøs for at sige det til din lærer, så læg et brev i din læreres taske, hvor du beskriver, at O har brug for hjælp.
Samtidig tænker jeg på, om du mon har mod til at snakke med O om det? Måske ved han slet ikke, at der rent faktisk er nogen, der ikke synes, at det er ok? Og derfor føler han sig sikkert ret alene. Det kan derfor være en stor hjælp, at nogen i klassen støtter op om en. Måske kan det hjælpe ham til også at sige fra og få noget hjælp.
Overvej også, om dine forældre eller om nogle af de andre i klassen kunne være gode at tale med. Måske kan I være flere sammen, der går til jeres lærer?
Jeg håber, du får hjulpet O. Det tror jeg, du vil være rigtig glad for. Det er nemlig super hårdt at vide, at nogen har brug for hjælp og så ikke gøre noget. I alle klasser er der brug for, at nogen siger STOP, når nogen drilles eller mobbes. Og i din klasse lader det til at være dig. Du har allerede taget første skridt ved at skrive hertil og bede om hjælp. Det har jeg stor respekt for. Jeg synes, du er sej!
Du er meget velkommen til at ringe til os på 116111, hvis du har brug for at snakke mere om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen