Brev
Bliver ikke inviteret til festerne
Hej
Jeg har 2 rigtig gode venner fra min klasse. Men problemet er, at jeg nærmest ikke har andre end dem. Altså jeg kan selfølgelig snakke med andre og sådan.
De 2 fra min klasse, de snakker meget med dem fra parallelklassen. De bliver også inviteret til fester og tager til fester sammen. Jeg har også sagt at jeg gerne vil med.
Jeg må også godt må drikke for mine forældre.
Det er bare som om, at ingen gider at have mig med til festerne. Jeg forstår ikke hvorfor.
Det er mest dem fra parallelklassen, som holder fester. Jeg gad godt at snakke noget mere med dem, så de måske ville invitere mig til deres fester.
Jeg føler virkelig at jeg har brug for nogle flere venner, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få dem.
Hvordan får man flere venner og hvordan sørger man for at blive inviteret til festerne?
Hilsen den forvirrede pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Tak for dit brev. Jeg kan også godt forstå at du bliver forvirret over at I er gode venner, men at du ikke kan komme med til festerne.
Du skriver at du gerne vil have nogle råd til, hvordan man får flere venner og hvordan man sørger for at blive inviteret med til festerne, så det vil jeg prøve at give dig.
I forhold til at få flere venner, så fortæller du, at du også snakker med andre udover de 2 mere tætte veninder fra din klasse.
Kunne der være nogen blandt de andre, som kunne blive nogle endnu bedre venner? Nogen som du måske kunne tage til nogle andre sjove fester med? Eller er det mon mest dem fra parallelklassen, som du godt kunne tænke dig at blive bedre venner med?
Uanset hvad, så kan det godt være lidt af en udfordring at starte nye venskaber op.
Hvor gamle venskaber kører meget af sig selv, er det ofte nødvendigt med nye venskaber, at man bruger lidt ekstra tid og energi på dem. Men til gengæld kan man ende med at få et rigtig dejligt venskab ud af det.
En god idé kan være at starte med én person ad gangen, som man beslutter sig for, at man gerne vil lære bedre at kende.
Måske du kan komme i tanke om en, hvor I allerede har nogen af de samme interesser eller allerede har talt sammen? Eller måske har I den samme humor? Eller måske kan I begge lide at spille bordfodbold i frikvartererne eller andre fælles træk?
At have noget til fælles, er tit et godt udgangspunkt for at komme i kontakt med nogen.
Senere hen, hvis du føler, at I har en god kontakt, kan du så prøve at spørge om personen vil være med til at lave noget udenfor skolen? For eksempel om han/hun vil med i klub? Eller måske i biografen? Eller med til en fest, som du måske arrangerer?
I forhold til at blive inviteret mere med til festerne, så lyder det til at du har gjort alt det rigtige indtil videre. Du har fortalt dine veninder at du gerne vil med.
Du skriver også, at du godt gad snakke bedre med dem der holder festerne. Det virker også som en god idé.
Måske kan en bedre relation til dem give større chancer for at blive inviteret med til fest? Måske du kan bruge noget af det, jeg skriver til at komme mere i kontakt med dem?
En mulighed kunne også være, at du selv arrangerer en fest?
Du fortæller at du godt må drikke, så måske dine forældre også vil synes, at det er okay, at du holder en fest?
Hvis det ikke er en mulighed, kunne du måske snakke med din lærer om at holde en fest for årgangen på skolen?
Det kunne også give en mulighed for at være sammen med hinanden på nogle nye måder og måske starte nogle nye venskaber op.
Det kan som sagt godt kræve at man er lidt ekstra modig og udadvendt når man gerne vil danne nye venskaber.
Det er heller ikke alle bekendte der ender med at blive venner. Men det lyder som om at du er virkelig motiveret for at skabe nye venskaber og for at få hul på nogle fester.
Jeg tænker, at det nok skal lykkedes for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen