Brev
forvirret piger
Hej BørneTelefonen. Vi er to piger på 11 og 12 år. Vi går i 5 klasse og er meget forvirret.
Alle de andre piger i klassen er meget langt i puberteten. Vi er ikke så langt men vi har begge to udflåd og lidt hår på intim området og knuder under brysterne.
Men der sker ikke noget? Er vi unormale?. Vi snakker tit sammen om det og vores mødre hved det godt. Det skal lige siges vi er begge to tynde og spinkle og ikke særlig høje. Håber i kan hjælpe os og måske give os nogle råd kh to forvirret piger ❤️😥
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære piger,
Hvor er det godt, at I skriver, for jeg kan fornemme, at I føler du alene med tanker og kroppens udvikling lige nu. Hvor er det bare stort af jer, at I deler så svær en ting med nogle og snakker indbyrdes med hinanden. Det synes jeg virkelig er sejt gået.
I ved det sikkert allerede, men når man kommer i puberteten, sker der en stor udvikling og forandringer med kroppen. Der kommer flere kvindelig hormoner i kroppen, som gør at: Man får hår forskellige steder på kroppen, man får flere former og piger får menstruation.
Det er dog helt forskelligt for hvornår disse ting sker for den enkelte person. For alles kroppe er nemlig helt forskellige, nogle kroppe udvikles hurtigere end andre. Og intet er forkert eller unormalt.
Udflåd er også ganske normalt at få. Knuderne under jeres bryster er skabt af de hormonelle ændringer, der sker i kroppen i de første pubertets år. Det betyder faktisk at jeres bryster skal til at vokse og derfor kommer der en knude som oftest kan føles øm. Knuderne er ikke farlige, og ømheden kan forsætte frem til ens bryster er vokset helt.
Men hvis i skulle være mere i tvivl kan i altid snakke med skolen sundhedsplejeske eller jeres læge. Skolen sundhedsplejeske kan svarer på alle jeres spørgsmål omkring dette emne, meget dybere end hvad jeg kan. Selvom man godt ved at det nok ikke er farligt, kan det nogle gange være rart at en sundhedsplejerske eller læge også har kigget på det. Det er helt okay at have det sådan.
Det er rigtig godt at være opmærksom på sin krop og reagere, når der er noget der er anderledes end det plejer.  Skriv gerne igen eller ring til os på telefonen 116111, hvis du har brug for det.
Til sidst vil jeg sige, at I vil kunne få noget mere viden om kroppens udvikling her: https://bornetelefonen.dk/kroppen/
Kærlig hilsen BørneTelefonen