Brev
Det klør…
Hej brevkasse! Nu er i ikke læger, så jeg ved ikke om I er erfarne med det her. Det er bare fordi det klør virkelig meget i min vagina nogle gange. Nogle gange bliver det bare ved med at klø også føles det som om jeg kunne blive ved med at klø i en evighed. Jeg er jomfru og har aldrig ornaneret eller brugt tampon. Jeg er ikke tryg ved at røre mig selv dernede (med mindre jeg klør mig selv.) Jeg barberer mig heller ikke dernede særlig tit. Hvad kunne være årsagen til denne kløen? Er det hårene? Skal jeg til lægen? Har I prøvet noget lignende? Hvad hvis jeg går til lægen og får at vide at jeg skal til gynækolog!?!!! Det vil jeg virkelig ikke! Hvad skal jeg gøre? Ved I hvad der kunne være årsagen til kløen for neden?
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller at du har haft kløen omkring vagina.
Det er ikke unormalt at man til tider kan opleve kløen for neden. Der kan være forskellige årsager til dette, typisk kan det skyldes svamp. Svamp kan klø og være rigtig ubehageligt, og det kan man sagtens få selvom man er jomfru, ikke onanerer og ikke bruger tampon. Svamp forsvinder desværre ikke af sig selv, men skal behandles med et svampemiddel, som man kan købe i håndkøb på apotektet (fx. Canesten).
Du behøver altså ikke gå til læge, men jeg tænker at det måske kunne det være godt for dig at tale med din mor eller en anden voksen kvinde om det. Mon du kan det? Så kunne hun også gå med dig på apoteket, så du har én med dig til at hjælpe og vejlede.
Hvis det ikke hjælper er det altid en god ide at ringe til sin læge. En læge eller gynækolog er rigtig gode til at hjælpe én med at blive klogere på kroppen, og de har set mange folks kroppe gennem årene. Så selvom det kan virke grænseoverskridende første gang at skulle til en professionel omkring sin krop, så har de helt styr på det, hvilket også kan hjælpe én med at føle sig tryg.
Jeg tror på at du finder frem til hvad det er, og jeg håber alt det bedste for dig.
Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111 – også vil du får lyst til at fortælle hvordan, det er gået. Eller har noget andet, du gerne vil tale om. Vi sidder altid klar.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.