Utilfreds med min krop.. HJÆLP HURTIGT :-/

Hej.
Jeg er en pige på 14 år. Jeg er ret sent udviklet. Jeg har fået hår ‘dernede’, bare ikke fuldstændig. Har kun meget få hår under armene. Og er ikke engang sikker på min bryster er store nok til bh. Jeg bruger bh nu, en str A70. Jeg syntes nemlig det er pinligt at være den eneste i klassen der ikke bruger bh. Jeg er pinlig over at klæde om til idræt, jeg er meget bange for at se tyk ud.

Jeg er oven i det rigtig rigtig ked af mine tænder. Syntes de er meget grimme. Jeg har heller ikke fået min menstruation, det syntes jeg også er pinligt, da jeg er den eneste der ikke har det. Jeg er begyndt at tænke om det kan skade mine ‘fremtidige’ bryster at bruge bh? er rigtig bange for om jeg så får hængebryster eller om det forsinker min udvikling i brysterne?

jeg er rigtig bekymret og bange omkring dette. Vil i nok hjælpe og svare mig hurtigst muligt. Det er noget der fylder en meget stor del af min hverdag. Pleas hjælp.

Mvh mig 🙁

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år. Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, du virker til at have en masse bekymringer og jeg håber nogle af mine råd kan hjælpe dig lidt videre. I den alder du har lige nu, sker der en helt masse med din krop, men i hvilken hastighed og rækkefølge er meget forskelligt. Det ændrer selvfølgelig ikke ved, hvilke bekymringer du har omkring din krops udvikling.  Jeg kan godt forstå, at det må være svært for dig, når du fortæller om, at du er den sidste der mangler at få menustration i din klasse. Tit kan det være svært, når man er den første eller den sidste i en gruppe til at opnå noget – i dit tilfælde menustrationen og at dine bryster ikke rigtigt er begyndt at vokse så meget endnu. Jeg kan desværre ikke fortælle dig noget om, hvornår din udvikling i den retning sker. Noget jeg tænker på er, om det var en mulighed for dig, at tale med din skoles sundhedsplejerske om dine bryster og brugen af bh..? Hun kan fortælle om, hvad det er der sker med dine bryster, når de begynder at vokse.Dog vil jeg berolige dig med, at det ikke betyder noget for hvordan dine bryster bliver i ”fremtiden”, om du bruger bh nu. Eller kunne det være noget for dig, at tale med en lærer om, hvordan du har det med omklædning i idræt..? Det kunne være, at jeres klasse kunne få undervisning i, hvad der sker af forandringer med jeres kroppe. Jeg ved, at der på nogle skoler laves nogle timer, hvor piger og drenge er delt. I de par timer hvor i deles, kan pigerne tale med en kvindelig lærer om alt det der sker med kroppen. Jeg ved ikke om det er noget de gør på din skole, men måske kunne din lærer være med på sådan et par spørgetimer. Jeg tænker, at der måske også er nogle af dine klasseveninder der kunne være i tvivl om noget. Eller måske har nogle ting ved dem selv, de ikke er helt tilfreds med..?  Måske kunne det også være en mulighed for dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af Børns Vilkårs rådgivere. Eller du kunne prøve at skrive på BørneChatten, der også er inde på Børns Vilkårs hjemmeside. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.