Brev
Er der noget galt med mig og mine bryster
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 år snart 14 år som skriver på grund af jeg er usikker på om jeg er normal fordi at mit ene bryst er helt flad imens det andet er begyndt at blive ret stort og jeg er virkelig usikker på om der er noget galt med mig – om jeg nogensinde får det andet bryst eller om jeg kunne få et bryst
Det lyder måske lidt mærkeligt men jeg er virkelig usikker på om jeg er normal og hvorfor er det kun mit ene bryst der vokser imens det andet ikke gør
Jeg skriver fordi jeg synes det er pinligt at sige til mine forældre og fordi at alle de andre piger har lige bryster ikke fordi jeg kigger eller jo men det er kun fordi jeg vil se om jeg var den eneste og jeg kunne ikke se nogen der har det ligesom mig
Så jeg er virkelig bange for om der er noget galt med mig
Får jeg nogensinde lige bryster eller bliver jeg ved med at kunne have et bryst og det andet er flat
Sorry for mærkeligt spørgsmål
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år, snart 14 år.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen, for jeg kan fornemme, at du føler dig alene med dine usikkerheder lige nu.
Du undskylder sidst i dit brev, for et mærkeligt spørgsmål. Det skal du overhovedet ikke undskylde for. Der findes ingen mærkelige spørgsmål.
Du skriver, at du virkelig er usikker på om du er normal og hvorfor det kun er dit ene bryst der vokser imens det andet ikke gør.
Det er faktisk meget almindeligt, at der er en forskel på brysternes størrelse – Der er næsten altid asymmetri (forskel i størrelse) hos de fleste kvinder, på samme måde som mange drenge og mænd oplever, at deres testikler ikke er helt ens i størrelse.
Brystudviklingen kan strække sig over mange år.
Nogens kroppe starter tidligt med at forandre sig, hvor andre først gør det senere, og derfor kan det være let at komme til at sammenligne sig med andre, hvor udviklingen måske er længere. Alle kroppe er forskellige, og vokser forskelligt. Selv bryster vokser forskelligt. For ligesom at kroppen vokser forskelligt, så gør ens egne bryster det også.
Kroppen kan også godt vokse lidt asymmetrisk, og derfor skal man også passe lidt på med at sammenligne sig for meget med dem omkring sig. Din krop er jo slet ikke færdig – og måske vil forskellen også udligne sig lidt mere med tiden.
Usikkerhed
Når man begynder at gå i pubertet forandre kroppen sig, og det kan godt gøre at man bliver både forvirret og usikker. Jeg ved at mange piger omkring din alder, er meget usikre på deres kroppe. Så du er bestemt ikke alene.
Hvis du har lyst til at læse mere og se en video om, hvad der sker i puberteten, kan du se her. Der sker mange ting med kroppen i puberteten, der kan være svære at forstå. Men udviklingen er almindelig og ikke farlig.
Hvis du er meget nervøs
Kunne det måske være en god idé at snakke med din læge eller sundhedsplejerske om dine bekymringer. De har stor viden om, hvordan kroppen udvikler sig, og de kan hjælpe dig med at forstå, hvor du er i din egen udvikling. Måske kan de også berolige dig lidt, hvis de fortæller lidt om, hvad du kan forvente.
Du er bestemt ikke den første, der har skrevet, at de synes det er pinligt at tale med dine forældre om deres krop og usikkerheder. Derfor er du også bare mega sej, når du har skrevet omkring dine usikkerheder til her til os i brevkassen. Det er ikke rart at gå med alene!
Kram fra BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.