Brev
Udflåd?
Hej bb
Jeg har nogle ting jeg har undret mig under.
1, hvordan ser udflåd ud?
2, hvor lang tid går der cirka for du får udflåd til at man får menstration, og kan det godt gå over det der bliver sagt?
3, kan tidspunktet hvor din menstrationen kommer, godt gå i arv (eller hvad man kalder det) med sin søster? Eller er det kun end mor?
Håber i kan svare på spørgsmålene (-:
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
1. Udflåd er som regel hvidligt og lugtfrit eller lugter svagt syrligt. Det er helt normalt, at der er udflåd fra skeden. Det er meget forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd der kommer.
2. De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10-14 år, men nogle piger får det tidligere og andre lidt senere.
Hvis du er begyndt at få dagligt udflåd fra skeden, er dette ofte et tegn på, at din krop snart er parat til at få menstruation. Nogle piger oplever, at de har udflåd nogle måneder, og så kommer deres første menstruation, andre har udflåd i op til flere år, før menstruationen kommer.
Hvis du er begyndt at have udflåd, kan det være en god ide at have et bind i skoletasken, hvis menstruationen skulle finde på at komme, mens du ikke er hjemme. Men bare vær helt rolig, for den første gang du får menstruation, vil der måske bare komme en lille smule blod eller brunligt udflåd.
3. Det bedste er at spørge din mor, hvor gammel hun var, da hun fik hendes menstruation. Hvis hun fx var 13 år, så får du det sandsynligvis, når du er omkring 12-14 år, men det er ikke nogen garanti. Du får den, når din krop er parat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen