Brev
ubalanceret ben?
Hejsa
Jeg hedder L og jeg er en dreng på 15
Som i nok ved er jeg så ung at jeg ikke fatter brik om noget som helst så hvordan skulle jeg vide noget om det her
Ser i, som overskriften antyder så er mit problem at jeg har ubalanceret ben, altså mine ben, især lår og lidt på hofterne virker meget større og mer muskuløse end resten af kroppen. De virker mer som noget en fodbold spiller eller en vægtløfter har. Og det ville jo også være fint hvis jeg var det, men det er jeg jo ikke.
Jeg har læst frem til at nogle har lettere ved at få muskel masse end andre, hvis altså jeg har læst rigtig, og det syntes jeg også jeg har, siden det ikke tog mig så længe at træne mig op til en flot overkrop. Men før jeg havde en godt-trænet overkrop havde jeg altså også store ben. Dengang gik jeg også til fodbold hvilket jeg har gjort i 5 år, men droppet det og for at fokusere på styrketræning (hvor jeg overhovdet ikke træner under-kroppen)
Grunden til at jeg gerne vil få smallere ben er at mine ben ser SYGT unaturlige ud til forhold til resten af kroppen. Desuden skal jeg ikke bruge det til noget så, hvordan får jeg smallere ben?
Kh L på 15
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L,
Tak for dit brev. Jeg synes nu, at det lyder som om, at du fatter en hel del! Du har undersøgt meget selv og har gjort dig mange tanker om din situation. Når du ikke har fundet en løsning, så tror jeg derfor det handler mere om, at der ikke er en simpel forklaring eller løsning på dit problem.
Jeg kan ikke svare på, hvad årsagen er til, at dine ben, lår og hofter er mere muskuløse end resten af din krop. Og jeg ved heller ikke, hvad du kan gøre for at få smallere ben. Men du har spillet fodbold i 5 år - og som du også selv ved, så får man stærke benmuskler af fodbold.
Jeg tænker, at du kan gøre to ting:
Tal med en af de personlige trænere i dit træningscenter. De kan måske vejlede dig i, hvilke øvelser du skal holde dig fra.
Lav en aftale hos din læge. Så kan du forhåbentligt finde årsagen bag og måske en løsning. Jeg ved godt, at det måske kan føles lidt grænseoverskridende at snakke med sin læge om de her ting. Men læger får alle mulige slags spørgsmål om kroppen, så det er de vant til.
Det kan jo desværre være, at der ikke er en måde at ændre det på. Og at du i stedet må acceptere, hvordan du ser ud. De fleste af os har ting ved vores krop, som vi ville ønske, at vi kunne ændre. Ofte er det dog de samme ting, der gør os specielle og unikke. Selvom det vigtigste selvfølgelig er, at du selv godt kan lide dit spejlbillede, så må du huske på, at mange synes, at en muskuløse underkrop er flot. Så måske andre opfatter det på en helt anden måde, end du gør.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at ringe ind på Børnetelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen