tisse på offentlige toiletter

hej jeg er 15 år hvad må jeg gøre hvad det angår at tisse på offentlige toiletter

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige dreng.

Mange tak for dit brev. Du spørger I brevet, hvad du må gøre, hvad angår at tisse på offentlige toiletter?

Jeg tænker, du gerne vil have svar på, om du kan gå både på dame- og herretoiletter, når du skal tisse? Er det mon rigtigt forstået?  Hertil er svaret, at du skal tisse på herretoilettet. Nogle steder er der toiletter, som både kan benyttes af damer og mænd. Disse toiletter kan du sagtens benytte.

Supermarkeder må gerne sige nej til kunder, der gerne vil låne personaletoilettet. Det gælder også på restauranter. Her er toilettet privat ejendom, man selv råder over, med mindre man er gæst på restauranten.

Man må jo ikke tisse på åben gade. Det er derfor en god ide at orientere sig om, hvor de offentlige toiletter ligger.

Man risikerer nemlig at krænke andres blufærdighed, hvis man ikke skjuler, at man tisser de steder, det er lovligt at tisse – som ikke er offentlige toiletter. Det er f.eks. ok at tisse i vejkanten, i skoven eller på stranden , når man ikke ses af forbipasserende.

Jeg håber meget, du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en voksen rådgiver. Vi er klar til at lytte og hjælpe og du er 100 procent anonym.

Venlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.