Brev
Tampon?
Jeg har aldrig prøvet at bruge tampon, da jeg aldrig rigtig har tænkt på det.
Men nu skal jeg på sommerferie Camp, hvor det ville være smart. Men hvilket hul skal jeg stikke den op i, og kan den holde til at jeg går i bad uden det bløder ned af mine ben?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Tak for dit brev. Hvor lyder det bare fedt med sommerferie camp. Jeg vil rigtig gerne forklare dig lidt om brugen af tamponer, så du kan blive klar til din sommerferie camp.
En tampon skal stikkes op i det hul, som kaldes for skeden. Skedeåbningen sidder mellem dit numsehul og din klitoris. Måske er du i tvivl om, hvor din klitoris er, så jeg forklarer det lige for en sikkerheds skyld. Klitorissen sidder lige der hvor kønslæberne mødes op mod navlen. Den er på størrelse med en ært, og den er meget følsom. Kønslæberne er dem, som sidder rundt om skedeåbningen.
Måske skal du flytte dine kønslæber lidt ud til siden, det kan nemlig gøre det nemmere at finde hullet. Det kan være en hjælp, hvis du tager et lille spejl og holder det imellem dine ben. Så kan det være nemmere at finde hullet i starten. Når man skal sætte en tampon op, er det vigtigt, at man slapper af i kroppen. Hvis man spænder i kroppen, er det nemlig svært at sætte tamponen op. De første gange man sætter en tampon op, kan det være en god idé, at bruge en tampon uden indføringshylster. Så kan man meget nemmere selv mærke efter, hvor man sætter den.
Måske kan du få din mor til at hjælpe dig med at finde en tampon-type, der er god for dig? Hun ved i hvert fald helt sikkert en masse om menstruation.
En tampon kan sagtens holde til, at man går i bad, imens man har den i. Man kan endda svømme med tampon i. Ligesom med bind skal man også skifte sin tampon, når den er fyldt. Det kan være en god idé at bruge trusseindlæg samtidig med tampon i starten.
Hvis der begynder at komme menstrautionsblod i trusseindlægget, så er det fordi, at din tampon skal skiftes ud. Hvis du husker at skifte din tampon ud, inden den bliver alt for fyldt, så burde det ikke bløde ned ad dit ben. Man må kun have den samme tampon i i højst 8 timer.
Du kan læse mere om brug af tampon her
At lære at sætte tamponer op er ligesom, når man skal lære andre nye ting. Det kan føles lidt svært i starten, men når man først har prøvet det nogle gange, så bliver det meget nemmere.
Jeg håber, at du får en rigtig god sommerferie camp.
Kærlig hilsen BørneTelefonen