Brev
Taglknopper på pikken!!!!
Hej brevkasse
jeg har, underligt nok, brug for hjælp.
Jeg har haft talgknopper på min penis siden jeg var ca. 12 og har baret levet med dem uden rigtigt at tænke over de er der. Men nu hvor jeg er 15, og jeg godt kunne tænke mig at have sex, gider jeg ikke have “de ting dernede”.
Jeg har søgt, og besøgt et par sider i håb om der var en let creme som løsning, men har ikke fundet nogen. Derfor spørger jeg jer, om ikke i kunne hjælpe mig med at komme af med dem.
Jeg ved udmærket godt at knopperne hjælper med din forhuds smidighed, men vil gøre næsten alt for at komme af med dem.
Ps dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp! Du skriver, at du siden 12 års alderen har haft talgknopper på din penis og, at de nu generer dig, da du ikke har lyst til at have dem i forbindelse med din seksuelle debut.
Jeg kan sagtens forstå, at du kan tænke, at de ”ting dernede” er irriterende og ønske dem væk. Men som du jo nok allerede ved, så er de helt normale, og noget som alle drenge og mænd har. De har netop til funktion at smidiggøre forhuden. De er hormonelt betinget og mange vil derfor opleve, at de mindsker sig helt af sig selv med tiden.
Hormonerne kører jo netop på højtryk i den alder, som du har nu, hvor puberteten for alvor er i gang. Man kan desværre ikke gøre noget ved dem. Man skal i hvert fald endelig ikke forsøge at trykke dem ud eller genere dem på anden vis, da de så kan blive betændte.
Piger kan faktisk have tilsvarende talgknopper på deres skamlæber, der tjener den fuldstændig samme funktion. Jeg tænker derfor også, at du absolut ikke har noget at være flov over. Det er en helt naturlig ting, og det vil de fleste piger også vide – især dem, der allerede har haft deres seksuelle debut for de har med sikkerhed allerede set sådanne knopper før.
Talgknopper sidder jo oftest på underkanten af penishovedet. Hvis du har lignende små knopper langs selve penisskaftet, på penisroden eller pungen, så er de ikke talgknopper men små hårsække. De er tydeligere der, da huden ikke har et fedtlag som andre steder på kroppen. De er også helt normale og uden betydning.
Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation. Jeg håber, at de kan berolige dig lidt og give dig mod på en seksuel debut uden bekymring. Hvis du føler, at du har brug for en professionel vurdering, så kunne du overveje at supplere med et besøg hos din læge. Lægen vil med sikkerhed også kunne berolige dig. Du er også altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via chat eller SMS, hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen