Brev
Super religiøs mor
Hej
Jeg er en pige på 17 år, jeg bliver 18 til april hvor jeg flytter hjemmefra, af en grund, min super religiøse, voldelig og verbal-misbrugede. Min storesøster flyttede ud ugen efter hun blev 18.
Jeg har to spørgsmål:
1. Når jeg er under 18, kan min mor så låse mig ude, af vores hus og sige jeg må finde et andet sted at være? Og hvad gøre jeg i den situation? Skal jeg ringe til politiet ?
2. Hvis min tandlæge har taget røgen af mine visdomstænder, og siger ar de skal fjernes. Kan min mor så godt bare sige nej? og kan jeg stadig få fjernet dem selv om hun siger nej?
Være sød ikke at komme med et typisk svar, som om hun tænker på mine følelser og fordele for mit vedkommende.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Du har helt ret. Dit brev kræver meget mere end et typisk svar. For jeg kan se, at du oplever, at din mor ikke tænker på dine følelser. Eller ting, der kunne have en fordel for dig.
Selvfølgelig har du ret til at blive inddraget, når der skal tages store beslutninger, som vedrører dig (som fx at få fjernet dine visdomstænder). Du har også ret til at have et trygt og godt hjem. Og du kan jo ikke være særlig tryg, når du kan risikere at blive låst ude af dit hjem. Det kan være en meget utryg og skræmmende oplevelse.
Selv hvis man kun bliver truet med det, så føles det virkeligt skræmmende. At du derudover har en mor, der kan være verbalt voldelig  (eller direkte voldelig), gør det nødvendigt for dig at handle nu.
På Børneportalen https://www.boerneportalen.dk/kend-dine-rettigheder/ og Red Barnet https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/boerns-rettigheder-mellemtrin/#mrew4ndk kan du læse mere om dine rettigheder. Du er også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen, hvis du vil vide mere. Se også BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/rettigheder/
Jeg tænker, at det måske også er rart for dig at vide, at dine ønsker og behov er rimelige. Endda så rimelige, at der findes flere love, du kan finde støtte i.
Det er en rigtig god ide at kende sine rettigheder, for så kan man få øje på, hvis ens forældre eller andre ikke kender til dem – eller følger dem. Med rettigheder bliver man mere klar over, hvad man kan sige fra overfor. Samtidig er det sådan, at hvis ens rettigheder ikke overholdes, så kan man få hjælp. Det er også godt at vide.
Du har brug for en voksen, som du kan tale med. En mulighed kan være ’kommunens anonyme rådgivning for unge’.  Når du kontakter dem, skal de lytte. De skal derefter fortælle dig om de muligheder, kommunen har for at hjælpe: Så du kan få et godt og trygt hjem og høre om muligheder for at flytte til et andet sted.
Det er faktisk deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til dig og din familie. Du kan google din kommunes navn og ’anonym rådgivning for unge’. Eller du kan ringe til tlf. 116 111, så skaffer vi nummeret til dig.
Kommunen både vil og skal hjælpe dig. For i forældre-ansvars-loven og andre love står, at voksne skal passe på dig og hjælpe dig.
Du har også mulighed for at få en bisidder fra BørneTelefonen. Bisidderen kan gå med dig til fx møder for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.
En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder i kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.
Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp, de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Hvis det virke lidt uoverskueligt, hvor du skal begynde, eller du gerne vil vende det med en voksen, inden du går i gang –  så er du velkommen til at ringe til os på 116 111. Vi kan tale det tale det hele igennem og lægge en plan.
Det, at du undersøger dine muligheder og rettigheder, fortæller mig at du er meget målrettet og klar til at holde på din ret. Så du kan kan passe godt på dig selv og få et godt og trygt liv. Jeg syntes det er så sejt. Du er helt klart på rette vej, og du har loven på din side.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen