Brev
lugt fra skeden
hej jeg er en pige på 17 år
jeg synes hele tiden at min skeden den lugter, jeg er altid bekymret for om der er noget galt, jeg har ikke været til lægen med det, og det er en lugt jeg har oplevet mange gange.
er det normalt?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Først og fremmest vil jeg sige tak for at du skriver ind til mig. Det kræver stort mod at åbne op for noget så privat. Og det må man sige du har!
Jeg vil også gerne understrege at det er rigtig godt at du er opmærksom på, hvordan din krop føles og fungerer. Det er et tegn på, at du passer godt på dig selv, og det er noget, du skal være stolt af.
Alle kroppe er forskellige
Når det kommer til bekymringer som lugt fra skeden, så er det vigtigt at vide, at alle kroppe er forskellige. Skeden har sin egen naturlige duft, og det kan variere lidt fra person til person. Den kan også ændre sig afhængigt af ens menstruation, og ens livsstil.
Snak med lægen
Jeg er ikke læge, så jeg kan ikke stille en diagnose eller give dig et konkret svar på, hvad der foregår. Men jeg vil varmt opfordre dig til at tage kontakt til din læge eller en sundhedsplejerske, hvis du er bekymret. De er der for at hjælpe dig, og de er vant til at tale om præcis sådanne emner. Det kan være alt fra helt naturlige variationer til noget, der kræver en lille behandling, som fx en ubalance i bakterierne.
Husk, at der ikke er noget, der er for pinligt at spørge om hos lægen. De har hørt det hele mange gange før, og de er der kun for at hjælpe dig til at have det godt i din krop.
Pas godt på dig selv. Og husk, at det at tage sig af sin egen sundhed er en af de bedste ting, man kan gøre for sig selv.
De varmeste hilsner,
Børnetelefonen