Søger hjælp mod dårlig kropslugt

Hej bb.
Jeg har længe haft problemer med dårligt kropslugt, altså når jeg sveder.

Min sved lugter virkelig dårligt.

Jeg bader hver dag og bruger deoderent.

Når jeg bliver nervøs, lugter jeg ekstra slemt.

Jeg har før brugt perspirex, men er stoppet da det gav mig store problemer med udslæt og svien, og samtidig hjalp den mig ikke mod lugten.

Håber i kan give mig nogle gode råd.
Hilsen L

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Jeg kan godt forstå, at det er virkelig irriterende med svedlugt.

Det er normalt, at ens sved og svedlugt ændrer sig i puberteten. Men det kan være rigtig generende med en kraftig svedlugt. Måske har du tidligere talt med din læge, siden du har brugt Perspirex? Uanset hvad, tænker jeg, at din læge eller apoteket måske kan give nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Måske findes der nogle bedre midler end dem, du tidligere har brugt. Det kan være nødvendigt at prøve nogle forskellige deodoranter, før du finder frem til den, der er den rigtige for dig - det er helt almindeligt.

Der er også, som du selv er inde på, en del ting man selv kan gøre for at minimere svedlugten. Det er godt ofte at gå i bad og vaske sig grundigt med sæbe, skifte t-shirts ofte og bruge en deodorant med antiperspirant, som hæmmer sveden.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd og får løst dit problem.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.