Brev
Søger hjælp mod dårlig kropslugt
Hej bb.
Jeg har længe haft problemer med dårligt kropslugt, altså når jeg sveder.
Min sved lugter virkelig dårligt.
Jeg bader hver dag og bruger deoderent.
Når jeg bliver nervøs, lugter jeg ekstra slemt.
Jeg har før brugt perspirex, men er stoppet da det gav mig store problemer med udslæt og svien, og samtidig hjalp den mig ikke mod lugten.
Håber i kan give mig nogle gode råd.
Hilsen L
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Jeg kan godt forstå, at det er virkelig irriterende med svedlugt.
Det er normalt, at ens sved og svedlugt ændrer sig i puberteten. Men det kan være rigtig generende med en kraftig svedlugt. Måske har du tidligere talt med din læge, siden du har brugt Perspirex? Uanset hvad, tænker jeg, at din læge eller apoteket måske kan give nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Måske findes der nogle bedre midler end dem, du tidligere har brugt. Det kan være nødvendigt at prøve nogle forskellige deodoranter, før du finder frem til den, der er den rigtige for dig - det er helt almindeligt.
Der er også, som du selv er inde på, en del ting man selv kan gøre for at minimere svedlugten. Det er godt ofte at gå i bad og vaske sig grundigt med sæbe, skifte t-shirts ofte og bruge en deodorant med antiperspirant, som hæmmer sveden.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og får løst dit problem.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen