Brev
Skede svamp
Hej 😉
Jeg har over flere omgange overvejet om jeg har skede svamp….
Så jeg ville bare høre om i har nogle ideer til hvordan man kan forebygge mod det, hvordan man ved om man har det, og hvad man gør hvis man får det???
Hilsen pige med tvivel
På forhånd tak!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, når tvivlen kommer til dig.
Man kan ikke selv afgøre om man har skedesvamp, og jeg kan heller ikke vurdere det. Både fordi jeg ikke er læge, og fordi det kræver at man kan se dit underliv.
Jeg vil derfor råde dig til at gå til din egen læge. Så kan du fortælle om, hvilke symptomer du har. Din egen læge vurderer ved en undersøgelse af lidt sekret og nogle gange en gynækologisk undersøgelse, om der er tale om svamp i skeden.
Hvis du har det bedst med det, kan du evt. spørge en veninde eller måske en forælder, om de vil tage med til lægen?
Hvis det er skedesvamp, vil lægen lave en recept eller fortælle dig, hvilke lægemidler du skal købe på apoteket. Det vil typisk være stikpiller, en creme eller nogle piller.
Der kan være forskellige grunde til, at man får skedesvamp. Fx penicilinbehandling, hormonelle forandringer og lignende. Derfor er det ikke altid til at forebygge. Men man mener, at det er godt at undgå trusser af syntetisk materiale, for tætsiddende trusser og bind. Det er også en god idé at lade være med at vaske sig med sæbe mellem benene, da det kan forstyrre den naturlige pH-balance i skeden.
Alt sammen kan du også snakke yderligere med din læge om.
Jeg håber, at du kan bruge mit brev.
Kærlig hilsen BørneTelefonen