Brev
Rødme
Hej! Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig, for jeg har et problem, der præger mig utroligt meget.
Jeg er en pige på 14 år. Og jeg rødmer. Ikke når jeg skal fremlægge i klassen. Men når jeg bliver spurgt om noget i skolen. Eller når jeg snakker med min mor. Jeg hader det virkelig så så så meget! Og jeg ved at jeg ville være meget mere lykkelig, hvis jeg ikke rødmede.
Jeg tror det er fordi jeg tænker så meget over det, at jeg bliver rød i hovedet. Eller det er jeg sikker på det er. Men hvordan skal jeg lade være med at tænke på det? Jeg søger rigtig meget på nettet, om det med at rødme, og det er nok også derfor jeg kommer til at tænke mere på det. Jeg ville være så meget lykkeligere hvis jeg ikke rødmede. Og jeg har mange problemer i forvejen, så det kunne være fantastisk. Jeg frygter at det også skal være der i gymnasiet, og det ville virkelig være jordens undergang.
Jeg skal på sprogrejse her til sommer, og der behøver rødmen ikke være med mig. Det ville være så irriterende. Men jeg har også tænkt på at den sprogrejse måske kan hjælpe mig med rødmen. Jeg tænker tit at mit liv ville være bedre hvis jeg ikke rødmede. Hvor ville det bare være dejligt! Men min rødmen er meget underlig. Nogen gange kommer den slet ikke når jeg siger noget, andre gange kommer den, når jeg bare siger ”kænguru”.
Hver gang jeg tænker at jeg skal i skole, for jeg et stik i hjertet, fordi jeg ved jeg rødmer. Jeg tænker helt sikkert får meget på det. Det ved jeg, for en dag da jeg skulle fremlægge havde jeg lidt travlt, og det eneste jeg tænkte på var at jeg havde travlt. Også rødmede jeg ikke! Men hvordan kan jeg lade være med at rødme? Det største problem er dog overfor min mor. Jeg kan ikke spørge hende om noget, uden at rødme. Jeg ved godt jeg skal lade være med at tænke på det, men hvordan fanden? Der er også en bestemt i min klasse jeg nægter at rødme overfor. Det kan også være derfor?
Mit brev er usammenhængende, men jeg håber mit problem var forståetligt, og jeg håber virkelig at I kan hjælpe. Det ville betyde så så så meget for mig, hvis min rødme forsvandt! Please i kan hjælpe mig!
Mvh. A…..!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A.....
Mange tak for dit brev, hvor du beskriver, at du har det meget svært med at du rødmer overfor din mor og i skolen.
At rødme er en naturlig reaktion fra kroppen, der viser, at man er usikker i den situation man er i.  - Man kan sige at kroppen er lidt tarvelig, når den reagerer på den måde, for når en situation er svær, ønsker man mindst af alt at kroppen viser, at man også er usikker. Nogle mennesker rødmer meget let, andre gør det næsten aldrig, og mig bekendt findes der ingen sikre fiduser til at bekæmpe rødmen....
Du fortæller, at det mest er overfor din mor, at du rødmer. Jeg er lidt usikker på, hvordan jeg skal forstå det med, at der er en pige i klassen, du nægter at rødme overfor. Betyder det mon, at du faktisk godt kan undgå at rødme overfor hende? Eller betyder det mon at det også er særlig irriterende, når du kommer til at rødme over for hende..?
Hvis det betyder at du kan undgå det, så tænker jeg du skal prøve at lægge mærke til, hvordan du klarer det. Du er selv inde på at det en gang har hjulpet dig at have travlt, så du ikke tænkte så meget over det. Måske kan du prøve at genskabe den travlhed og dermed "snyde" din rødme, så den "glemmer" at dukke op..?
Du fortæller også, at du kan fremlægge noget uden at rødme - en situation der ellers for de fleste vil være der, hvor man oftest rødmer - ganske enkelt fordi man bliver nervøs eller usikker i situationen.
Mange får også røde pletter ned af halsen eller på den overste del af brystet - prøv at læg mærke til det - jeg er ret sikker på, du ikke er den eneste der har den reaktion?
Nu spørger du hvad du kan gøre ved det. Jeg tænker, at der findes to mulige løsninger på dit problem.
Den første løsning kan være, at du begynder at tale med din mor om din rødmen, og fortæller hende at det irriterer dig, du bliver ked af det osv. når du rødmer overfor hende - mon du kunne det?
For mange kan frygten for at rødme forværre det - og hvis du får fortalt at det er et problem for dig som du gerne vil have hjælp og støtte til at få løst, så kan det være at din mor kan støtte dig i det? Det kan også være, at du kan tale med en anden voksen om det - en du har det godt med, og som godt kender til dit problem - eller måske sundhedsplejersken på din skole?
Den anden løsning er et lille kirurgisk indgreb, der skærer nogle nervebaner over, således at man ikke rødmer mere - eller det mindskes en del. Et sådant ingreb skal foretages af en specialist indenfor dette område, og du skal henvises via egen læge. Det er ikke sikkert at det er en mulighed for dig.
Indgrebet er ikke uden bivirkninger - eks. øget svedtendens i ansigtet eller i hænderne, så det handler om at overveje, hvad der er vigtigst og om du evt. kan lære at leve med din rødmen. Jeg ved ikke om indgrebet foretages på børn/unge under 18 år, hvis det gør skal både din læge og dine forældre synes, det er en god ide og dine forældre skal give tilladelse til, at du bliver opereret.
Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.